חגיגת הפרסום של חברת החשמל

חגיגת הפרסום של חברת החשמל

14.04.2015
תקציב הפרסום של חברת החשמל גדל במהלך השנתיים האחרונות בעשרות אחוזים, ובעוד שהשקעת החברה בפרסומים הנוגעים לבטיחות בחשמל פוחתת, הוצאותיה לשפר את מעמדה בעיני הציבור הכפילו עצמם פי 40.
תקציב הפרסום של חברת החשמל גדל באופן עקבי במהלך ארבע השנים האחרונות, בעוד שבשנתיים האחרונות תקציב החברה לפרסומי תדמית עלה לראשונה על סכום ההשקעה בתוכני בטיחות ושירות גם יחד. מנתונים שהעבירה חברת החשמל לתנועה לאיכות השלטון, בעקבות בקשת התנועה לפי חוק חופש המידע, עולה כי חברת החשמל הוציאה ב-2014 סכום כולל של כ-26 מילון שקל על פרסום, מתוכם 6.5 מיליון שקל הושקעו בתוכן שיווקי בערוץ 2, 7.6 מיליון שקל הופנו למטרות יחסי ציבור והסברה, סכום גבוה בהרבה משנים קודמות.
הביקורת העיקרית על מדיניות חברת החשמל הופנתה לשני פרוייקטים פרסומיים יקרים בהם החלה ב-2013. האחד הוא קמפיין "שקע ותקע", שבשנתיים האחרונות נועד להציג את יתרונות מעבר החברה לייצור חשמל בגז טבעי. אורן הלמן, סמנכ"ל רגולציה ותקשורת בחברת החשמל, נימק את היציאה לקמפיין כניסיון לשפר את תדמיתה הסביבתית השלילית של החברה ולהסביר את יתרונות המעבר לשימוש בגז טבעי הכוללים, בין היתר, הוזלה בתעריפי החשמל.
הפרוייקט השני הוא קמפיין טלוויזיוני שבמסגרתו רוכשת החברה מאז ספטמבר 2013 את הרצועה היוקרתית של "דקה לשמונה" בערוץ 2, קמפיין שעורר ביקורת ציבורית מכיוון שנועד להציג את חברת החשמל באור חיובי דרך הצגת עובדיה, אך מכיוון שהושק במקביל לכינון ועדת יוגב להיגוי הרפורמה במשק החשמל, ופתח את משק החשמל לתחרות, החברה למעשה עשתה שימוש בכספי ציבור לצורך התמודדות במערכה רגולטורית מול מתחריה על עתיד פני הענף.
לטענת חברת החשמל, בעקבות כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל, העובדה שהחברה עלולה לאבד את מעמדה כמונופול, וכי עובדיה נתקלים בכעס שאינו מוצדק, הופכים את העיסוק במישור הפרסומי ללגיטימי עוד יותר משהיה בעבר.
התנועה פנתה אל מבקר המדינה, יוסף שפירא, ואל מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי יוגב, בטענה כי יש מקום לפרסום והשקעה כספית בכל הקשור בבטיחות ובחיסכון, אך מוניטין של חברה ממשלתית אינו צריך לבוא על חשבון הציבור ובסכומים כה גבוהים. עוד טענה התנועה כי מרחב התמרון של חברה כאמור חייב שיוגבל, כך שפרסומיה יוכלו לקדם אינטרסים ציבוריים רחבים, ולא כאלה שמטרתם טיפוח המוניטין של החברה, או כאלה שלא ניתן להבין את מטרתם.