איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לבדוק את התנהלות רשויות השלטון בסוגיית הזיהום במפרץ חיפה

איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לבדוק את התנהלות רשויות השלטון בסוגיית הזיהום במפרץ חיפה

15.04.2015
בעקבות פרסום חוות הדעת של משרד הבריאות לפיה ישנו קשר ישיר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין שכיחות התחלואה של תושבי האזור, פנתה היום (יום ד') התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה בבקשה לבדוק האם וכיצד פעלו רשויות השלטון השונות, על מנת להבטיח הגנה על בריאות תושבי הסביבה, על ידי הפחתת זיהום האויר במפרת חיפה.
רקע
אמש פורסם כי משרד הבריאות הגיש חוות דעת לממונה הארצית על עררים באגף מוסדות תכנון ארציים במשרד הפנים, לפיה ישנו קשר ישיר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין שכיחות התחלואה של תושבי האזור. חוות הדעת האמורה, יחד עם נתונים שפורסמו לפני כמחצית השנה, הינה בבחינת סנונית ראשונה בהכרה רשמית מטעם מדינת ישראל בהשלכות זיהום האוויר במפרץ חיפה על בריאות התושבים.
גופים שונים, בינלאומיים ומקומיים, מצביעים משך שנים ארוכות על הקשר בין התחלואה המקומית לבין זיהום האוויר ששורר בה, ואולם המדינה נמנעה מלהכיר באופן רשמי בהשפעה זו, עד לאחרונה. כן לא נראה המדינה פעלה באופן נחרץ על מנת להפחית הזיהום במפרץ חיפה. לראייה, באוגוסט 2012 החליט משרד הבריאות לחזור בו מכוונתו להכריז על אזור חיפה כ"אזור נפגע זיהום אוויר", בהתאם לסמכות לפי חוק אוויר נקי, התשס"ח-2008.
לפיכך, התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לבדוק האם וכיצד פעלו רשויות השלטון השונות, בין אם בשלטון המרכזי ובין אם בשלטון המקומי, על מנת להבטיח הגנה על בריאות תושבי הסביבה, על ידי הפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה.
התנועה מבקשת גם לבחון מדוע ממשיכים ומתעקשים משרדי הממשלה לפרסם נתונים המעודכנים לשנת 2007, ולא כאלו הנוגעים לתקופה האחרונה. לעניין זה מציינת התנועה כי לפי הפרסומים, רק בשבועות האחרונים החל איגוד הערים חיפה לאיכות סביבה, אוניברסיטת
חיפה ומשרד הבריאות לערוך סקר אפידמיולוגי במפרץ חיפה, על מנת לעמוד על הקשר בין
הזיהום והתחלואה. ככל שלא נערך סקר דומה בין השנים 2008-2015, המדובר בכשל מערכתי ראשון במעלה, שיסכל על מתן פתרון מהיר – כנדרש וכמתחייב – לבעיית התחלואה באזור.