איכות השלטון בקריאה לראש הממשלה לשמור על צביונה העצמאי של רשות האנרגיה הממשלתית העתידה לקום

איכות השלטון בקריאה לראש הממשלה לשמור על צביונה העצמאי של רשות האנרגיה הממשלתית העתידה לקום

21.04.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר התשתיות, סילבן שלום, בקריאה לשמור על עצמאות רשות האנרגיה הממשלתית, העתידה לפקח על שווקי הגז והחשמל.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד ראש הממשלה ולמשרד התשתיות בעקבות הפרסומים אודות תכנון הקמתה של חברת אנרגיה ממשלתית, העתידה לפקח על שווקי החשמל והגז, חיפוש נפט ושימור אנרגיה. הרשות תוקם באמצעות שילוב של רשות החשמל ורשות הגז.
כיום, רשות החשמל הינה רשות סטטוטורית הנהנית ממעמד עצמאי, מתוקצבת על-ידי המדינה בסעיף תקציבי נפרד, ופועלת לטובת שימור האינטרס הציבורי של כלל צרכני החשמל במדינת ישראל, תוך שהיא אינה כפופה לאף רשות או משרד ממשלתי. רשות החשמל הוקמה מכורח החוק וכפועל יוצא מוסמכת לקבוע את תעריפי החשמל ולעדכנם מעת לעת; להסדיר את מתן הרישיונות ליצור החשמל; ולקבוע אמות מידה לרמת, טיב ואיכות השירות של בעלי הרישיונות וכן לפקח עליהם. עצמאות רשות החשמל קיבלה ביטוי בהתנהלותה בכל הקשור להשפעתו של המונופול שנוצר בשוק הגז הטבעי על מחירי החשמל בישראל. בהקשר זה, פרסמה רשות החשמל דו"ח חיצוני שבמסגרתו היא עומדת על העלייה במחירי החשמל כתוצאה מהמונופול שנוצר בשוק הגז הטבעי, ומפרטת את הפעולות בהן יש לנקוט על-מנת להגן על צרכני החשמל במדינת ישראל – בראש ובראשונה התערבות ממשלתית במחירים שגובים ספקי הגז הטבעי.
לעמדת התנועה, עצמאות זו הינה בגדר תנאי חיוני להמשך תפקודה האפקטיבי כשומרת הסף של האינטרסים של צרכני החשמל בישראל, ובדומה לכך בכל הנוגע להקמתה של רשות אנרגיה ממשלתית, הרי שאנו קוראים לעשות כן אגב שמירה על עצמאותם המוחלטת של הדרגים המקצועיים, ואגב הבטחתה וביצורה של מעמדה האוטונומי – בדומה למצב הדברים שמאפיין כיום את מעמדה של רשות החשמל.