התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליטות המדינה בקריאה לערעור על גזר דינו של שמעון גפסו

התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליטות המדינה בקריאה לערעור על גזר דינו של שמעון גפסו

26.04.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום, יום א', לפרקליטות המדינה, בקריאה לערעור על גזר דין הניתן לשמעון גפסו. עמדת התנועה היא שמטרת הקלון להגן על הציבור ואינו חלק מהעונש..
רקע
היום נגזר דינו של ראש עיריית נצרת עילית, מר שמעון גפסו, בבית המשפט המחוזי בחיפה. גפסו מואשם בקבלת שוחד, כאשר בשנת 2008 התנה את המשך העסקת גרושתו של עובד עירייה בהתפטרותו של אותו עובד, מעשה שהוא כדבר קבלת שוחד. על שמעון גפסו נגזר עונש מאסר של שישה חודשים ,על דרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס. כמו כן קבע בית המשפט כי לא יוטל על מר גפסו קלון. לפי גזר הדין, נימוקי בית המשפט לאי הטלת הקלון הם כי כתב האישום הוגש זמן רב של ארבע שנים לאחר ביצוע העבירה, וכי מדובר בהרשעה ראשונה על שוחד שהתבצע בצורה של התנאת שוחד.
לטענת התנועה, כפי שהוצגה בפני הפרקליטות, יש צורך להגיש ערעור על גזר הדין, שכן הטלת הקלון אינה חלק מהעונש הניתן אלא מטרתו להגן על הציבור מפני מבצע העבירה. החלטה מעין זו פוגעת בציבור פעמיים: הן התעכבות ההליכים על ידי הפרקליטות לפרק זמן כה ארוך, שהותירה עבריין בראש רשות מקומית במשך ארבע שנים, והן ההימנעות מהטלת קלון חרף הפגיעה הקשה בציבור שיצרו מעשיו, המותירים את העבריין הלכה למעשה בחיים הציבוריים. הציבור לא צריך לשלם על כשלי הפרקליטות.
טיעון זה נסמך בין השאר על הלכת בית המשפט העליון לפיה "תו הקלון טובע עצמו
במצחה של העבירה בעת ביצועה, בנסיבותיה, ומעבר הזמן לאחר ביצוע העבירה אין בו, כשהוא לעצמו, כדי למחותו. קלון הוא קלון, ואין קלון הופך אי-קלון אך בשל מעבר הזמן"