איכות השלטון: ישנו חשש כי מינויה האפשרי של ד"ר חדווה בר למשרת המפקחת על הבנקים יפגע באמון הציבור ויגביל את יכולת הפעולה בתפקיד

איכות השלטון: ישנו חשש כי מינויה האפשרי של ד"ר חדווה בר למשרת המפקחת על הבנקים יפגע באמון הציבור ויגביל את יכולת הפעולה בתפקיד

29.04.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לנגידת בנק ישראל, למפקח על הבנקים ולחברי וועדת האיתור בקריאה לפסול מועמדים למשרת המפקח על הבנקים אשר מכהנים כעת בתפקידים בכירים בבנקים בישראל או כיהנו עד לאחרונה ככאלה: במצב זה "תיווצר פונקציה של מפקח 'נכה' אשר מלכתחילה יוגבל מלבצע את תפקידיו בהלכה.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לנגידת בנק ישראל, למפקח על הבנקים ולחברי ועדת האיתור בטענה כי מינויים של בעלי משרות בכירות בבנקים למשרת המפקח על הבנקים ילוו בניגוד עניינים חריף על רקע תפקידם הנוכחי. בעלי משרות אלה יהיו מוגבלים מלעסוק בסוגיות משמעותיות המהוות חלק ניכר מתפקידי המפקח על הבנקים, דבר אשר יפגע באינטרס הציבורי שבפיקוח יעיל ואפקטיבי על המערכת הבנקאית, ובמיוחד תהיה בכך פגיעה אנושה באמון הציבור במערכת הבנקאית.
בראש המועמדים למינוי המפקח על הבנקים ניצבת ד"ר חדוה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי. כפועל יוצא מכך, מכהנת בר כחברה בהנהלה הבכירה של הבנק. לעמדת התנועה, מינויה של ד"ר בר מעלה חשש מהותי כי היא לא תוכל למלא כהלכה ובצורה אפקטיבית את תפקיד המפקחת על הבנקים, שכן תפקידה ייעשה תוך מגבלה מלעסוק בסוגיות הנוגעות לבנק לאומי, החולש על כ-30% מנתח השוק של מערכת הבנקאות במדינה.
הנגידה פלוג אמרה כי היא בוחנת "פתרונות אפשריים" אשר יאפשרו למפקח על הבנקים למלא את תפקידו באופן נטול פניות. בתשובה לנגידה, טוענת התנועה כי יש לשאול מדוע ימונה מועמד אשר מלכתחילה ברור לכל כי לאחר מינויו יהיה מוגבל מלעסוק בתחומים נרחבים שחוסים תחת תחום סמכותו, כאשר תחתיו ניתן למנות מועמד שיוכל להפעיל את מלוא הסמכויות הניתנות לו בחוק. לעמדת התנועה, אם וככל שתישקל חתימה על הסדר ניגוד עניינים שבמהלכו המפקח על הבנקים לא יוכל לטפל בבנק השני בגודלו במדינה, הרי שיש בכך בכדי לקעקע את יכולתו של המפקח על הבנקים לבצע את תפקידיו כנדרש כחוק.
זאת ועוד, הצלחתן וקידומן של רפורמות במערכת הבנקאית יצריכו את מעורבותו של המפקח על הבנקים. לפיכך, דווקא בעיתוי זה ישנה חשיבות יתרה למינויו של מפקח אשר אינו נמצא בזיקה כלשהי למי מן הבנקים, ואשר יוכל לעסוק ללא פניות בקידום התחרות בתחום הבנקאות בישראל, לטובת האינטרס של כלל הציבור, ותוך קבלת החלטות אמיצות אשר עלולות להוביל לפגיעה ברווחיותם של הבנקים. ולמצער, מינויו של מי שעבר תקופת צינון משמעותית מאז שמילא את תפקידו האחרון במערכת הבנקאות.