התנועה לאיכות השלטון קוראת לפתיחה בחקירה נגד דני דנקנר בפרשת הלוואת הענק מבן דודו נוחי דנקנר

התנועה לאיכות השלטון קוראת לפתיחה בחקירה נגד דני דנקנר בפרשת הלוואת הענק מבן דודו נוחי דנקנר

30.04.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ולמפכ"ל המשטרה בקריאה לפתוח בחקירה נגד דני דנקנר בפרשת הלוואת הענק של 59.7 מיליון ₪ שניתנה לו בתפקידו כיו"ר בנק הפועלים על ידי בן דודו נוחי דנקנר.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה ולמפכ"ל המשטרה בקריאה לפתוח בחקירה נגד דני דנקנר אשר לווה 59.7 מיליון ₪ בתפקידו כיו"ר בנק הפועלים, מידי בן דודו נוחי דנקנר. החשש הוא שההלוואה שמשה תמורה עבור יחס מועדף שקיבלה קבוצת אי.די.בי בבעלות נוחי דנקנר מבנק הפועלים לאורך השנים.
לעמדת התנועה, יש לבדוק את היחסים המיוחדים שהיו בשנים בהן כיהן דני דנקנר כיו"ר דירקטוריון בנק הפועלים בין הבנק לחברות שהיו בשליטתו של דנקנר. כך למשל חברת כור מקבוצת אי.די.בי זכתה לדחיית פירעון האשראי שהייתה חייבת לבנק הפועלים בהיקף של 1.1 מיליארד ₪. אישור פריסת החוב ניתן על ידי דירקטוריון הבנק שבראשו עמד אז דני דנקנר. בנוסף, נכון לסוף חודש אפריל 2013 עמד חובה של אי.די.בי פיתוח לבנק הפועלים על 770 מיליון ₪, זאת כמעט ללא בטחונות ומבלי שניתן הסבר לכך.
במסמכים שהתגלו במהלך פרשת "הרצת המניות" של נוחי דנקנר, התגלה כי הלווה סכום של 59.7 מיליון ₪ לדני דנקנר, כאשר קיימת הנחה כי ישנה אפשרות שרק 50% מהסכום יפרע, כלומר 29 מיליון לא יוחזרו. מדובר בהלוואה בסדר גודל עצום וללא בטחונות שניתנה על ידי נוחי דנקנר, אשר בתקופה זו היה הלווה הגדול ביותר במשק, ותחת שליטתו היו נכסים וחברות בהיקף עצום. הלוואה זו ניתנה לדני דנקנר שבאותה תקופה שימש יו"ר הדירקטוריון של הבנק הגדול בישראל, ללא כל דיווח למפקח על הבנקים, לבנק ישראל או למי מהרשויות האמונות על תקינות המערכת הפיננסית הציבורית.
ההתנהלות הפסולה של דני דנקנר מצביעה על נורמות התנהגות פסולות בכל הנוגע לקיומם של ניגודי עניינים וקיומו של ממשל תאגידי תקין. יש לבחון את היחסים בין בנק הפועלים כאשר דני דנקנר מכהן כיו"ר הדירקטוריון, לבין קבוצת אי.די.בי בשליטתו של נוחי דנקנר.
התנועה קוראת לחקור את נסיבות הפרשה לאור החשש לקיומן של עבירות ניהול תאגיד בנקאי לפי פקודת הבנקאות, ועבירה על סעיף 435 לחוק העונשין בעניין מרמה והפרת אמונים בתאגיד. וכן לאור היתכנות הפגיעה החמורה בממשל התאגידי הבנקאי התקין ובאמון הציבור במערכת הבנקאית.