על הממונה על ההגבלים להכריז על התקשרויות חברות הגז כהסדר כובל לאור המתווה המתגבש ולאור חוק קידום פרויקטים לאומיים

על הממונה על ההגבלים להכריז על התקשרויות חברות הגז כהסדר כובל לאור המתווה המתגבש ולאור חוק קידום פרויקטים לאומיים

10.05.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום, יום א', לפרופ' דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים ברשות ההגבלים בקריאה להכריז על התקשרויות הגז כהסדר כובל. זאת לאור שתי התפתחויות משמעותיות בשלהן קיים צורך דחוף ומיידי להכרזה.
לאור ההתפתחויות האחרונות בהן צוות המומ הממשלתי לפירוק מונופול עתיד להיפגש עם השבוע עם נציגי חברות הגז. בפגישה עתיד להיות מוצג מתווה פירוק חלופי מרוכך, המגלם למעשה נסיגה קיצונית מהדרישות שהציבה הרשות להגבלים עסקיים בתחילת המומ. לאור ההתפתחויות קיים צורך דחוף ומיידי להכרזה על הסדר כובל בעניין התקשרויות החברות דלק ונובל אנרג'.
המתווה אותו עתיד להציג צוות המשא ומתן לחברות הגז בשבוע הקרוב לוקה במספר כשלים מהותיים:
המתווה מאפשר לחברת נובל לשמור על בעלות צולבת במאגרי תמר ולוויתן וכן מאפשר לה למכור גז לשוק המקומי משני המאגרים במקביל. שנית, חברת דלק תחויב למכור את אחזקותיה במאגר תמר רק בחלוף שש שנים מיום חתימת הסכם הפירוק. שלישית, ככל הנראה המדינה תוותר על זכותה להתערב באופן משמעותי בחוזי הגז שכבר נחתמו, המעגנים מחיר מופרז (5.7 דולר למיליון BTU).
לאור המתווה המתגבש, אין מנוס מקביעה מידית וחד-משמעית כי ההתקשרויות של חברת דלק ונובל אנרג'י הינן בגדר הסדר כובל. במצב העניינים הנוכחי, פרסום קביעה מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים שלפיה עסקינן בהסדר כובל הינה הכרחית ומתבקשת.
חברות הגז לא פנו אל הממונה בבקשה לקבל אישור מראש מבית הדין להגבלים עסקיים בהתאם להוראות סעיף 4 לחוק ובכך בחרו, במודע, להתנהל מלכתחילה באופן בלתי חוקי.
למתווה הבעייתי המסתמן מצטרפת עובדה חשובה נוספת לפיה יש כוונה לקדם "חוק לקידום פרויקטים לאומיים", אשר מאפשר העברת סמכויות הנמצאות כיום בידי רגולטורים עצמאיים, לוועדת השרים האחראית על הפרויקט. ככל שאכן יחוקק חוק כזה, משמעות הדבר הינה החלשת מעמדו של הממונה על ההגבלים העסקיים בתוך מערכת האיזונים בין הגופים הפוליטיים לגופים הרגולטורים המקצועיים.
המשק הישראלי, והציבור בכללותו, זקוקים לקביעה סדורה וחד משמעית מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים, שלפיה עסקינן בהסדר כובל. קביעה שכזו תבהיר את המצב המשפטי לאשורו, תוביל למשמעויות הפליליות והמנהליות הראויות, ותשים אחת ולתמיד קץ לאי-הוודאות השוררת במשק.