איכות השלטון בקריאה לחברי הכנסת שלא להצביע לתיקון החוק להגדלת את מספר השרים

איכות השלטון בקריאה לחברי הכנסת שלא להצביע לתיקון החוק להגדלת את מספר השרים

10.05.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') לחברי הכנסת בקריאה שלא להצביע בעד הגדלת מספר השרים ולהימנע משיקולים פוליטיים צרים אשר ישפיעו על החקיקה בישראל
רקע
ביום ה- 10.5.15 החליטה הממשלה לאשר את נוסח טיוטת חוק יסוד: הממשלה (תיקון מס' 3 והוראת שעה לכנסת ה- 20), בה מוצע לקבוע כי ההגבלות בדבר מספר השרים ומספר סגני השרים, לא תחולנה בתקופת כהונתה של הכנסת ה- 20. התנועה לאיכות השלטון רואה בניסיונה של הממשלה לבטל בפזיזות חקיקת יסוד שהוחקה, אך לפני כשנה. זאת, כדי לשרת מניעים פוליטיים גרידא. שינוי זה, לא רק שיעלה לציבור ממון רב, אלא שיש בו כדי להצביע על זילות החוק בעיני הממשלה עצמה זו אשר, אך לפני שנה מצאה אותו נכון וראוי ואף עיגנה שינויו ברוב מיוחד של חברי כנסת. היום, משעה שאין הוא "נוח" לה- אצה רצה לשנותו ואף מבטלת את רצון המחוקק בדבר רוב מיוחד לשינויו. זאת, עוד לפני שהזכרנו כי עסקינן בחוק יסוד, מאבני המשטר. אולם נדמה כי איש בממשלה אינו מייחס חשיבות יתרה גם לכך.
התנועה קוראת לכל חברי הכנסת שלא שלא לתת יד לתיקון זה, אשר יש בו חוסר אחריות חוקתי, בזבוז כספי ציבור וזילות פועלה של הכנסת. מספר השרים בממשלות ישראל גדל בכל ממשלה והוא גדול גם בהשוואה למדינות העולם המערביות. זאת ועוד, ממשלה גדולה מקטינה את מספר חברי הכנסת הנושאים בעול עבודת הכנסת וועדותיה ובכך פוגעת בעבודת הכנסת. יתרה מכך, ממשלה שכזו הינה ממשלה בלתי יעילה שאף גורמת לסירבול ביורוקרטי.
לצד אלה, נמצא שיקול העלות הכלכלית, ממשלות רחבות כפי שהורגלנו אליהן בשנים האחרונות גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך.
השינוי המהיר של החוק, כפי שנראה שמתבצע בימים אלו מהווה זילות וזלזול בחוקי המדינה בכלל ובפרט בחוקי היסוד, מאבני המשטר שלנו. השינוי שנעשה ב- 2014 נבע מהכרה שלממשלה גדולה מדי יש חסרונות רבים, העומדים וקיימים גם כיום ולא ניתן לומר שמשהו מכך השתנה. אין זה ראוי לשנות את חוקי המשחק חדשות לבקרים בהתאם לנסיבות ולצרכים פוליטיים צרים ונקודתיים. צעדים אלו מעידים על חקיקה פזיזה, שמבטלת את יכולתם וחובתם של חברי הכנסת לבדוק את החקיקה ולבקרה. כמו כן, צעדים אלו מעידים כי בפועל הצעה זו מונעת מאינטרסים פוליטיים בלבד.
התנועה קוראת לחברי הכנסת להימנע מאינטרסים פוליטיים במובנם הצר, אשר אינם מקדמים את טובת הציבור, מלהכווין פעולות המחוקק. תיקון זה יוביל לפגיעה קשה באמון הציבור ברשות המבצעת וברשות המחוקקת גם יחד.