איכות השלטון בקריאה לפרקליטות: הגבלת משך הטיפול בתיקים המתנהלים בעניינים של ראשי רשויות מקומיות

איכות השלטון בקריאה לפרקליטות: הגבלת משך הטיפול בתיקים המתנהלים בעניינים של ראשי רשויות מקומיות

11.05.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליטות המדינה בבקשה להגביל את משך הטיפול בתיקים המתנהלים בעניינם של ראשי רשויות מקומיות, זאת בעקבות גזר דינו המקל של ראש עירית נצרת עילית, שמעון גפסו.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליטות המדינה בבקשה לקבוע הנחיות וקריטריונים למשך הזמן הראוי לטיפול בתיקים המתנהלים כנגד ראשי רשויות מקומיות.
לעמדת התנועה, ישנה חשיבות רבה בקבלת החלטה בזמן קצר ככל הניתן דווקא בעניינם של נבחרי ציבור ממספר טעמים, ובהם שלטון החוק, אפקט ההרתעה ויעילות הדין הפלילי ושמירה על אמון הציבור בנבחריו. בנוסף, אין להתעלם מן העובדה כי הותרת ראש רשות מקומית בתפקידו, חרף חשדות לעבירות של טוהר המידות, מאפשרת לו להמשיך ולפגוע באינטרס הציבור ובכספי הקופה הציבורית. סגירת התיק, או לחילופין הגשת כתב אישום, בסמוך לביצוע העבירה או בזמן סביר לאחריה, מהווה תרופת-מנע למעשים העתידיים שראש הרשות המקומית עשוי לבצע.
בימים האחרונים יצאה החלטה המצביעה על השלכות העיכוב, עת נגזר דינו של ראש עיריית נצרת עילית, מר שמעון גפסו. בגזר הדין שניתן לפני כשבועיים, השופט גרשון קבע כי אין כל הצדקה לשיהוי של יותר מארבע שנים, כפי שהיה בעניינו של גפסו, וכי יש בכך פגיעה קשה עבור איש הציבור. כפי שכתב השופט גרשון בפסק דינו של גפסו, כי במידה וכתב האישום היה מוגש סמוך למועד העבירה, אין ספק כי היו נגזרים עליו מספר שנות מאסר בפועל, אולם לאור הדחיה, יסתפק בעבודות שירות בלבד.
התנועה סבורה כי אין להתעלם ממגמה זו של התעכבות בהגשת כתבי אישום, ויש צורך לשקול מחדש את סדר העדיפויות של המשטרה והפרקליטות בכל הנוגע לטיפול בתיקיהם של אישי ציבור בכלל, ונבחרי ציבור ברשויות המקומיות בפרט, כמו גם להציב הנחיות ברורות באשר ללוחות הזמנים של הטיפול.