התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש לפעול לתיקון ליקויים ויישום ממצאי ביקורת העולים מדוחות מיוחדים של מבקר המדינה

התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש לפעול לתיקון ליקויים ויישום ממצאי ביקורת העולים מדוחות מיוחדים של מבקר המדינה

14.05.2015
בעקבות פניות התנועה לאיכות השלטון למספר משרדי ממשלה לקבלת דיווח הצוות לתיקון ליקויים ביחס לדוחות מיוחדים שפרסם מבקר המדינה בשנים האחרונות שלא נענו במענה ענייני, קוראת התנועה למשנה ליעמ"ש, עו"ד אורית קורן, להבהרת עמדת היועמ"ש בסוגיה, וכי משרדי הממשלה השונים יונחו לפעול בהתאם לחוק
בחודש נובמבר 2014 פנתה התנועה לאיכות השלטון אל היועמ"ש בעקבות הפנייה למספר משרדי ממשלה לקבלת דיווח הצוות לתיקון ליקויים שהוקם באותם משרדים ביחס לדוחות מיוחדים שפרסם מבקר המדינה בשנים האחרונות, וכן לבירור עמם האם בכלל הוקם ופעל צוות לתיקון ליקויים כאמור ביחס לדוחות המיוחדים של המבקר, והאם המשרדים השונים העבירו תגובתם לדוח המיוחד אל ראש הממשלה לצרכי פרסום התגובות במסמך הערות ראש הממשלה לדוח, לפי סעיף 16 לחוק.
לעמדת התנועה, המנגנון שיוצרים סעיפים 16 ו-21 לחוק, חל הן על דוחות מיוחדים והן על דוחות שנתיים של המבקר. יחד עם זאת, מביעה התנועה חשש כי משרדי הממשלה השונים אינם פועלים בדרך זו. עוד יצויין, כי למרות הזמן שחלף, טרם התקבלה תשובה בנושא מן המשרדים אליהם פנתה התנועה, מלבד משרד הביטחון. לאור זאת, התנועה סבורה כי על היועץ להבהיר את הסוגיה ולהנחות את משרדי הממשלה לפעול בהתאם ללשון ולתכלית חוק מבקר המדינה, לשם הליך ראוי של יישום ממצאי ביקורת. חרף הזמן שחלף, טרם קיבלנו כל תשובה למכתבנו זה.
נוכח האמור, התנועה פונה למשנה ליועמ"ש לקבלת תשובה בנדון, הבהרת עמדת היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה, ולעדכונים בטיפול בה. זאת ועוד, מבקשת התנועה כי משרדי הממשלה השונים יונחו לפעול על-פי המנגנון הקבוע בסעיפים 16 ו-21 לחוק גם ביחס לדוחות מיוחדים של המבקר, ובפרט יונחו אותם משרדים אליהם פנתה התנועה לקבלת דיווח הצוות לתיקון ליקויים שהוקם ביחס לאותם דוחות ולא נענתה במענה ענייני – משרד ראש הממשלה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, והמשרד לאזרחים ותיקים. חוסר מענה זה מעיד על היעדר קיומו של הליך תקין זה, ומכאן הצורך בהתערבות ובהנחייה.