התנועה לאיכות השלטון: צוות המו"מ הממשלתי עם חברות הגז פועל בניגוד לכללי המנהל התקין

התנועה לאיכות השלטון: צוות המו"מ הממשלתי עם חברות הגז פועל בניגוד לכללי המנהל התקין

20.05.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לראש הממשלה, שר האוצר, שר התשתיות וחברי צוות המו"מ לפירוק מונופול הגז בקריאה לעצור את ההליך שמקיים צוות המו"מ הממשלתי עם חברות הגז. לטענת התנועה, מתברר עתה כי מדובר בצוות לסיכול החלטת הממונה ועקיפתו תוך פגיעה אנושה בעצמאות רשות ההגבלים העסקיים, בשלטון החוק ובאפשרות לקיים תחרות בשוק הגז החיונית למשק כולו.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר האוצר, משה כחלון; שר התשתיות, יובל שטייניץ וכלל צוות המו"מ לפירוק מונופול הגז. התנועה קוראת לעצור את ההליך שמקיים צוות המשא ומתן הממשלתי עם חברות הגז, זאת עד שעבודתו תוסדר בהתאם לכללי המנהל התקין ועל פי הוראות החוק.
לעמדת התנועה, "צוות" זה, שבתחילה מונה כביכול על מנת "ללמוד וללוות" את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בדבר פירוק מונופול הגז, מתברר עתה כצוות לסיכול החלטת הממונה ועקיפתו תוך פגיעה אנושה בעצמאות רשות ההגבלים העסקיים, בשלטון החוק ובאפשרות לקיים תחרות בשוק הגז, החיונית למשק כולו.
המחוקק בחר להסדיר את נושא התחרות במשק דרך חוק ההגבלים העסקיים הקובע כי הגבל עסקי הנו בין היתר, הסדר כובל ולא יהיה אדם צד להסדר זה בלא פטור מן הממונה. משמע, מקום שמדובר בהגבל עסקי – שמור הדבר לממונה על ההגבלים העסקיים ולבית הדין להגבלים עסקיים, ולא ל"צוות ממשלתי" שאין לו כל סמכות ומעמד סטטוטוריים.
סמכויות הממונה בהקשר זה הנן בעלות מאפיינים שיפוטיים. ועל פי הוראות החוק, במידה שרשות רוצה לסטות מפעילות מסוימת (הגעה להסדר מוסכם עם חברות הגז בנוגע להסדרת התחרות בשוק הגז), עליה לעשות זאת באותה הדרך שנקבעה בחוק, לפיה יש לפרסם את הפרטים והכוונה להגיע להסדר עם חברות הגז, תוך מתן אפשרות לכל מי שרואה עצמו נפגע מהסדר זה להוא ולטעון את טענותיו.
נוכח הדברים, מדגישה התנועה בפני ראש הממשלה, השרים וצוות המו"מ כי על הצוות לחשוף לאלתר את המסמכים ואת כל הפרטים הנוגעים להסדר המתגבש עם חברות דלק ונובל אנרג'י, וכן לפעול לשיתוף ומעורבות הציבור בהליך המתנהל לפירוק מונופול הגז. כל זאת לאור סירוב משרד ראש הממשלה להיענות לבקשת התנועה לקבלת מידע על פעילות הצוות.