איכות השלטון לשר האוצר: מן הראוי לבצע פניית התייעצות עם היועמ"ש ולקבל חוות דעתו בכל הקשור בניגוד עניינים של שר האוצר בכל הקשור לטיפול במשק הגז

איכות השלטון לשר האוצר: מן הראוי לבצע פניית התייעצות עם היועמ"ש ולקבל חוות דעתו בכל הקשור בניגוד עניינים של שר האוצר בכל הקשור לטיפול במשק הגז

27.05.2015
בעקבות הודעת משרד האוצר, השר כחלון הודיע כי בכוונתו להימנע מעיסוק בנושא משק הגז בכללותו וזאת עקב קרבתו האישית לאיש העסקים קובי מיימון, מבעלי חב' ישראמקו המחזיקה בחלק ממאגר תמר. השר כחלון עדכן כי כל סמכויותיו כשר האוצר בנושא זה יועברו לראש הממשלה.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר והדגישה בפניו כי במהלך תקופת הבחירות ואף כחלק ממצע מפלגתו הצהיר כי יפעל "לביטול המונופול במשק הגז הטבעי" משעה שביטול כאמור "יתרום להפחתת מחיר הגז ולהפחתה במחיר החשמל למשקי הבית". יתרה מכך, גם כשנשאל בנושא בהקשר להיכרותו עם איש העסקים, מר מימון, הבהיר כי לא ימשוך ידיו מטיפול במונופול הגז.
התנועה מפנה את השר ברצוננו להפנותך לסעיף 7(ב) (2) להנחיות מבקר המדינה, "כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים" העוסק בהדרת ניגודי עניינים ובו נקבע כי כאשר מוענקת לשר סמכות בחיקוק או החלטה הנדרשת בדרג מיניסטריאלי המעמידה אותו במצב של ניגוד עניינים ניתן להעביר הסמכות באופן קבוע או זמני, חלקה או כולה- לאחר קבלת חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה בנושא.
לפי הנחיות אלו כאשר שר מצוי בניגוד עניינים הרי עליו לפנות ליועץ המשפטי לממשלה על מנת לקבל את חוות דעתו הן ביחס לטיב ניגוד העניינים והן ביחס לשאלה כיצד נדרש לפעול בנושא.
ניגוד עניינים הינו נסיבתי אינו בבחינת "מדע מדויק", יש לבחון כל מקרה של ניגוד עניינים לגופו, ובהתאם לנסיבותיו. יתרה מזאת, הפתרונות למניעת ניגוד עניינים הינם רבים ומגוונים, ולא נדרשת בהכרח משיכת יד "משטח הפעולה כולו".
לעמדת התנועה לאיכות השלטון, ראוי כי לפני החלטה דרמטית כגון זו, אשר התקבלה על ידי השר, בה הועבר נושא הגז במלואו מסמכות משרד האוצר לסמכותו של ראש הממשלה, להיוועץ ביועץ המשפטי לממשלה קודם לקבלת ההחלטה. כעולה מהודעת משרד האוצר, לא נערכה פנייה ליועץ המשפטי לממשלה ומשכך אף לא ניתנה חוות דעתו בעניין זה. ככל שנערכה היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, נבקש לקבל את חוות דעתו.
ככל שלא נערכה היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, נבהיר כי מן הראוי לבצע פניה כאמור בהקדם ולפעול ברוח חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה.