התנועה לאיכות השלטון בקריאה לממשלה: עצרו את המשא ומתן עם חברות הגז שמתנהל במחשכים ועוקף את סמכויות הממונה

התנועה לאיכות השלטון בקריאה לממשלה: עצרו את המשא ומתן עם חברות הגז שמתנהל במחשכים ועוקף את סמכויות הממונה

31.05.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממשלה בקריאה אחרונה, במטרה למנוע את הצורך בפנייה לערכאה שיפוטית, להפסיק את המשא ומתן הממשלתי עם חברות הגז, אשר עוקף את סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים בניגוד לדין, ומתנהל בהליך בלתי תקין בהעדר שקיפות ושיתוף ציבור. בנוסף מבקשת התנועה להיפגש עם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, ועם יועצו לענייני גז, איתן שישנסקי, במטרה להציג את עמדת התנועה בנוגע למדיניות הרצויה עיצוב משק הגז הטבעי.
התנועה לאיכות השלטון יוצאת כנגד המשא-ומתן המתקיים בין הממשלה לחברות דלק ונובל אנרג'י, וכן קוראת להימנע מקבלת כל החלטה בנוגע להסכם עם חברות אלו – שכן הליך זה מתנהל בניגוד למתווה שקבע הגורם המוסמך על פי חוק, הוא הממונה על ההגבלים העסקיים, וללא הליך מתועד, שקוף וגלוי הכולל את שיתוף הציבור. בהמשך לכך מבקשת התנועה להיפגש עם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, ועם היועץ לשר, איתן שישנסקי, במטרה להבהיר את עמדתה בנוגע למדיניות הרצויה במשק הגז הטבעי.
מזה חודשים מתנהל משא ומתן למול חברות הגז, בעניין התנאים להגברת התחרות במשק הגז. מתברר כי הליך זה, מתנהל בהעדר תיעוד, פרוטוקולים, ובלא שקיפות ושיתוף הציבור. בתקופה זו נקבעות עובדות בשטח, ובמהלך המשא ומתן הוצג בפני חברות הגז מתווה ממשלתי מתקדם – שמעולם לא הוצג לציבור, וממילא לא ניתנה לציבור ההזדמנות להגיב עליו. בנוסף לכך, המשא-ומתן מתנהל בהעדר סמכות, כאשר הגורם המוסמך על פי חוק – הוא הממונה על ההגבלים העסקיים – פרש ממנו במחאה זה מכבר ואינו שותף לו. לפי סעיף 34 לחוק יסוד: הממשלה, מתאפשר לשר הממונה על ביצועו של חוק ליטול לידיו סמכויות הנתונות על פי חוק לעובד המדינה. ואולם, נטילת סמכויות מכוח סעיף זה אינו מאפשר לממשלה ליטול סמכויות שהן שיפוטיות באופיין, ואינו מאפשר ליטול סמכויות שעה שמן החוק משתמעת כוונה אחרת. מכאן, שהממשלה אינה רשאית ליטול את סמכויות הממונה בכל הנוגע לניהול משא ומתן וחתימה על הסדר מול חברות הגז.
לעמדת התנועה, המשך ניהול המשא ומתן הממשלתי והענקת תוקף להסכם בין המדינה לבין חברות הגז – כאשר המתווה המוצע מנוגד לדעתו של הגורם המקצועי הממונה על הסדר הנושא, וההליך מתנהל בהעדר שקיפות ומבלי לפתוח את ההסדר לשמיעת התנגדויות – משמעותם פגיעה חמורה בכללי המשפט הציבורי.