התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בדרישה לקיים מפקד חקלאי

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בדרישה לקיים מפקד חקלאי

09.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו בדרישה לקיים מפקד חקלאי, במטרה לספק נתונים שוטפים בתחום החקלאות, על רקע העובדה שמפקד שכזה לא נערך כבר 30 שנה, זאת
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו בדרישה להפעיל את סמכותו הקבועה בפקודת הסטטיסטיקה, ולהורות על קיום מפקד חקלאי נרחב. זאת, על רקע העובדה שמפקד חקלאי לא נערך בישראל במהלך 30 השנים האחרונות – על אף נחיצותו הרבה.
מפקד חקלאי הוא פרויקט סטטיסטי רחב ומקיף, אשר נועד לספק "נקודת עוגן" מהימנה לנתונים שוטפים בתחום החקלאות. מפקד חקלאי ישקף את מבנה המשקים החקלאיים בישראל והיקפם, ויהווה מסגרת עדכנית לדגימת נתונים ייעודיים מהגורמים היצרניים.
כיום אין בנמצא תשתית נתונים עדכנית ומהימנה בתחום החקלאות, וזו הקיימת מתאפיינת בסתירות ובאי דיוקים, דבר אשר פוגע באופן קריטי ביכולת לבחון ולבקר את פערי התיווך בישראל.על כן, ישנו צורך ציבורי מהותי בעריכת מפקד חקלאי, אשר יאפשר לשקף את המחיר שמקבל החקלאי על תוצרתו.
מבדיקה שערכה התנועה בחודשים האחרונים, עולה כי אף גורם במדינה אינו סוקר ובוחן מהו בדיוק הרווח אותו מקבלים החקלאים עבור הירקות והפירות פרי עמלם. בנייר שהוציא מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדבר מחירי הפירות והירקות בישראל, כאשר מבקש מרכז המחקר והמידע לעמוד על הפער הסיטונאי, קרי, הפער בין המחיר שבו הסיטונאים מוכרים את התוצרת, לבין המחיר המשולם לחקלאי, נוכח הקורא לדעת כי חישוב פער זה מבוסס על הערכה בדבר העמלה הסיטונאית, הערכה שנתן סמנכ"ל ומנהל אגף במנהל מועצת הצמחים, בשיחת טלפון.
במסגרת מפקד חקלאי יאספו הנתונים שיהוו תשתית לביצוע סקרים ייעודיים בקרב יצרני פירות וירקות לחישוב כמויות ומחירים. סקרים אלו יאפשרו לפזר את הערפל אודות הרווח שגוזרות רשתות שונות על התוצרת החקלאית מלקוחותיהם, ולתת בידי הצרכנים מידע אשר יאפשר להם לקבל החלטה מושכלת באשר להתנהלותם. לצד זאת, מפקד חקלאי יאפשר לאסוף נתונים שישמשו קרקע מוצקה שעל בסיסה ניתן יהיה לנקוט בצעדי מדיניות ולקדם שינוי חקיקתי אשר יובילו, בסופו של יום, לטיפול בבעיית פערי התיווך ולצמצום יוקר המחייה בתחום המזון.
לעמדת התנועה, אי הפעלתה של סמכות זו משך תקופה העולה על 30 שנים, וההשלכות השליליות של אי הפעלתה, מצביעים יש לפעול לקיומו של מפקד חקלאי לאלתר.