התנועה לאיכות השלטון פנתה לקבינט המדיני-בטחוני בקריאה להימנע מעקיפת סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לקבינט המדיני-בטחוני בקריאה להימנע מעקיפת סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים

11.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי הקבינט המדיני-בטחוני בקריאה להימנע מקבלת החלטה בעניין משק הגז הטבעי, בנוגע להסדר עתידי בין ממשלת ישראל לחברות דלק ונובל אנרג'י, שעוקפת הלכה למעשה את סמכויות הממונה ההגבלים העסקיים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי הקבינט המדיני-בטחוני בקריאה להימנע מהגעה להסדר מול חברות הגז. על פי פרסומים בתקשורת, ביום ראשון הקרוב צפוי הקבינט לדון בסוגיית פירוק מונופול הגז, ובעקרונות ההסדר העתידי בין ממשלת ישראל לחברות דלק ונובל אנרג'י. קבלת החלטה בנושא זה על ידי הקבינט תהווה עקיפה בוטה של סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים, תוך פגיעה במעמדה של הרשות להגבלים עסקיים. זאת משום שחברות הגז הוגדרו כמונופולין בחוק ההגבלים העסקיים, בעוד הממונה הוא המופקד על ענייני התחרות בישראל.
לעמדת התנועה, ההגנה על הציבור מפני מונופולים וכשלים נוספים בתחום התחרות, הינה הגנה שיפוטית. אסדרתו של משק חיוני זה חייבת להתבצע על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים שהינו איש מקצוע עצמאי ובלתי תלוי – ולא על ידי גורמים פוליטיים החשופים לכוחות החזקים בעלי העוצמה הכלכלית. השתלשלות העניינים בסוגיה זו בעת האחרונה, חושפת לעיני כל את הדרך הפסולה בה מנסה הממשלה לעקוף את סמכותו של הממונה, הרחק מעיני הציבור. תחילתה של השתלשלות זו בהודעת הממונה בחודש דצמבר 2014 על חזרתו מן ההסכם שנרקם עם חברות הגז, והחלטתו לפעול לפירוק המונופול באמצעות צוות בין משרדי. צוות זה סרב לעמדת הממונה בעניין, ולאחר הודעת הממונה על התפטרותו כתוצאה מכך, הצוות הממשלתי המשיך לנהל את המשא ומתן עם חברות הגז בניגוד לעמדת הממונה – בלא הסמכה בדין. כעת, מנסה הממשלה "להלבין" הליך זה של נטילת סמכויות בלתי חוקית במעטה הפעלת סעיף 52 לחוק, לפיו מוסמך שר הכלכלה לפטור הגבל עסקי מהוראות החוק אם הדבר דרוש מטעמי מדיניות חוץ או ביטחון.
מובן כי אין ממש בטענה כי עקיפת סמכויות הממונה נעשית מטעמי מדיניות חוץ וביטחון. מדובר אך בניסיון קלוקל להכשיר בדיעבד, ומטעמים בלתי עניינים, הליך בלתי חוקי של נטילת סמכויות הממונה, הנערך על רקע לחצים עסקיים פסולים המופעלים על ידי חברות הגז. קבלת החלטה ליטול את סמכויות הממונה אינה עומדת בתנאי החוק ומנוגדת להוראותיו ותכליותיו.
התנועה דוחה את הניסיון לזרות חול בעיני הציבור ולטעון כי שיקולי מדיניות חוץ וביטחון הם שעומדים מאחורי כניעתה המלאה של הממשלה לדרישותיהן של חברות הגז – כניעה שתוביל לפגיעה בלתי הפיכה באינטרס הציבורי ותהווה בכייה לדורות, ולכן קוראת לחברי הקבינט-המדיני ביטחוני שלא לשתף פעולה עם הניסיון הנלוז לעקוף את סמכויות הממונה בניגוד לדין .