אי הקמת מועצה מייעצת לשר האוצר חוסר סבירות קיצוני

אי הקמת מועצה מייעצת לשר האוצר חוסר סבירות קיצוני

14.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר ולממונה על הביטוח בקריאה למנות מועצה מייעצת כמתחייב עפ"י חוק ועפ"י עקרון החוקיות.
רקע
לפני למעלה משלוש שנים, פנתה התנועה לראשונה אל פרופ' שריג, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחסכון הקודם, ואל שר האוצר דאז, ד"ר שטייניץ, על מנת לברר מדוע מזה עשור לא פועלת מועצה מייעצת כפי שנדרש על פי סעיף 6(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981.
בתגובה לפניית התנועה, השיב הממונה כי לשיטתו מועצה זו איננה הכרחית על מנת לייצג את האינטרסים של הציבור הרחב בהחלטות הממונה, שכן קיימים מנגנונים חלופיים אפקטיביים יותר. לאור זאת, הסביר הממונה כי הוא אינו רואה טעם ממשי בהקמת המועצה.
לעמדת התנועה, במידה שהממונה, נציג הרשות המבצעת, סבור כי יש לתקן את החוק על מנת לבטל את מנגנון המועצה המייעצת, עליו לקדם זאת באמצעות הליך החקיקה. כל עוד החוק עומד בתקפו, ובמיוחד לאחר שתזכיר התיקון לחוק מ-2007 לא הבשיל לכדי הצעת חוק ממשלתית, שומה על גורמי הרשות המבצעת למלא אחר הוראות החוק כלשונן.
בתגובה לכך, השיב הממונה כי בכוונתו לפרסם "בחודשים הקרובים" תזכיר לתיקון חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, אשר במסגרתו יוּצע לבטל את המועצה המייעצת. יתרה מזאת, הממונה אף התחייב כי במידה שהתזכיר לא יתגבש לכדי חקיקה מחייבת, הוא ידאג למינוי מועצה מייעצת על פי דין. במכתב מאוחר יותר, אשר נשלח לתנועה צוין כי התזכיר גובש ועתיד להתפרסם להערות הציבור עם כינונה של הכנסת הבאה (הכנסת ה-19), אשר הוקמה בפברואר 2013.
אולם, לכל אורך השנתיים בהן כיהנה הכנסת ה-19, תזכיר שכזה לא הונח או פורסם להערות הציבור. יתרה מזאת, בפנייה עדכנית של חה"כ מיקי רוזנטל לממונה על הביטוח ביום הודתה הממונה כי הצעה שכזו טרם הוגשה. במסגרת תשובת הממונה הנוכחית לפנייתו של חה"כ רוזנטל התחייבה הממונה : "לפעול לפרסום תזכיר חוק בהקדם. אם לא תגובש הצעת חוק ממשלתית בדבר ביטול מינוי מועצה מייעצת עד לסוף שנת 2014, אפעל לאיוש מועצה מייעצת, על אף הבעיות המצוינות לעיל."
בחלוף יותר משלוש שנים מהרגע שבו הודיע הממונה לראשונה על כוונתו לפרסם תזכיר חוק, ובייחוד לאור העובדה שהמועד האחרון שהממונה הנוכחית קבעה לעצמה חלף ועבר, נדמה כי התמהמהות זו בהפעלת הסמכות מכוח סעיף 6(א) לחוק לוקה בחוסר סבירות קיצוני.