מבקר המדינה יבדוק העברת קרקע ציבורית לידיים פרטיות

מבקר המדינה יבדוק העברת קרקע ציבורית לידיים פרטיות

15.06.2015
כך הורתה היום הועדה לביקורת המדינה בעניין מרכז הקליטה במבשרת ציון.
יו"ר הועדה קארין אלהרר: על המבקר לבדוק שקרקעות ציבוריות הועברו בהליך כשר, שקוף ותקין לגורם פרטי.
הועדה לביקורת המדינה הורתה היום (שני) למבקר המדינה להתחיל בבדיקת הליך מכירת מרכז הקליטה במבשרת ציון. יו"ר הועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הזהירה כי "יש אי בהירות וסימני-שאלה רבים על ההליך. על המבקר לבדוק את ההליך בו קרקעות ציבוריות מועברות לגורם פרטי, ולחשוף את הפרוטוקולים של רשות מקרקעי ישראל, כי בכל הדיון לא נשמעה תשובה מספקת לכל הסוגיה".
רשות דיבור ראשונה ניתנה לנציגי הרשות, אשר הודיעו כי הם עובדים בשקיפות מלאה, כי הכל נעשה כדין וכי לאחר פנייה שקיבלו בעניין לפני מספר חודשים על ידי מבקר המדינה הועברו לידו דיסק עם חומרים לרבות פרוטוקולים אשר קדמו לקבלת ההחלטה. עו"ד תומר נאור מהתנועה למען איכות השלטון ציין כי נמצא בידיו תצהיר חתום של רשות מקרקעי ישראל לפיו לא קיימים פרוטוקולים. סערה קלה פרצה באולם בשעה שמבקר המדינה ביקש את רשות הדיבור וציין כי על אף טענות הרשות, הדיסק שהועבר אליו על ידי הרשות הינו חסר וכי נעדרים ממנו מסמכים רבים.
מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא קרא לסוכנות היהודית להחיל עליה את כל כללי הביקורת ולהיות גוף מבוקר בכל ענייניו, ואילו ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) שיזם את הדיון, אמר כי "קרקע ציבורית המיועדת למרכז קליטה, הועברה לגוף פרטי, בלי הליך מסודר וללא שניתן להשיג ולהציג את המסמכים והאישורים. יש להשיב את הקרקע למינהל, ולוודא שלא התרחשה כאן שחיתות". חברו לסיעה, ח"כ מיקי לוי, הוסיף כי על הסוכנות להשיב מדוע לא הפרישה את כספי הפנסיה לעובדיה, ומה ההפרש בין שווי הקרקע של מרכז הקליטה לבין כסף הפנסיה החסר. לעומתו, ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הדגיש כי "המקום חייב להיות מיועד לדיור ציבורי או לזוגות צעירים בני המקום, ולא לכל המרבה במחיר".
עו"ד תומר נאור מהתנועה למען איכות השלטון ביקש להאיר את הסוגייה הבסיסית של הליך המנהל התקין אשר לכאורה לא התקיים. "הדעת נותנת כי הליך מכירת קרקע אשר מתבצע בניגוד גמור למדיניות מנהל מקרקעי ישראל, כפי שקיבלה ביטוי בהחלטת מועצה – וכן בניגוד לדוח מבקר מדינה שפורסם בחודש מאי 2005 וחיווה דעתו כי קרקע שנתנה למטרה ציבורית ללא מכרז תשוב בתום השימוש לידי המדינה – יהא לכל הפחות הליך מוסדר המגובה בנימוקים ובשיקולים ענייניים על ידי הרשות. העדרו של כל נימוק כזה או אחר לקבלת ההחלטה התמוהה והסותרת, תוך העדר כל רישום, פרוטוקול, שיקול או נימוק מעלה שאלות קשות."
עוד ביקש עו"ד נאור בשם התנועה לאיכות השלטון, כי מבקר המדינה ינצל את הפתח שנפתח בבחינת העניין האמור במבשרת ויבחן את כל חוזי החכירה שבין רשות מקרקעי ישראל לבין הסוכנות היהודית, לרבות מקרקעין בהם שונה הייעוד, או הועברו הזכויות. לטענתו, בדיקה דומה שניסתה לעשות התנועה לאיכות השלטון נתקלה באמירה גורפת שמדובר בהקצאת משאבים שאינה סבירה- ואילו למבקר המדינה יש את הכח לבחון חוזים אלו.