בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון קבעה רשות המסים: רבנים, מקובלים, מוהלים וחזנים ישלמו מס

בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון קבעה רשות המסים: רבנים, מקובלים, מוהלים וחזנים ישלמו מס

16.06.2015
בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון העבירה רשות המסים טיוטת חוזר להערות הלשכות המקצועיות האמורה להסדיר את סוגיית מיסוי שירותי הדת. החוזר מגדיר את האופן בו תיבחן החבות במס ובמע"מ של אותם תקבולים המתקבלים בידי נותני שירותי הדת, וקובע מבחנים שונים לשם סיווג הכנסה כחייבת במס
בעקבות דו"ח מבקר המדינה בו המליץ המבקר כי על רשות המסים והיועץ המשפטי לממשלה ליזום שינויי חקיקה ככל שיידרש כדי להסדיר את ענף מיסוי המקובלים, פנתה התנועה לאיכות השלטון למר משה אשר, מנהל רשות המסים ולמר יהודה וינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה בקריאה לגיבוש דרכי טיפול בתופעה ולהקמת צוות שימונה על תיקון הליקויים. התנועה הדגישה כי המצב הקיים, שבו הכנסות המקובלים אינן ממוסות, פוגע בהכנסות המדינה ואף עלול להוות כר פורה לתופעות שונות וחמורות בהן הלבנת הון, ובנוסף ישנה הפגיעה במעמדו של שלטון החוק הנובעת מיכולת מצומצמת לאכוף את התופעה.
בעקבות פניית התנועה העבירה רשות המסים טיוטת חוזר להערות הלשכות המרכזיות שאמורה להסדיר את סוגיית מיסוי שירות הדת ובכללן מיסוי ההכנסות שניתנו עבור שירותים של רבנים, מקובלים, מוהלים, חזנים ובד"צים המספקים שירותי דת שונים.
החוזר מגדיר את האופן בו תיבחן החבות במס הכנסה ובמע"מ של אותם התקבולים המתקבלים בידי נותני שירותי הדת, וקובע מבחנים שונים לשם סיווג הכנסה כחייבת במס. עוד קבעה הרשות כי גורמים המעניקים שירותי דת בעלי אופי עסקי מחויבים להירשם במע"מ כעוסק ועסקאותיהם יהיו חייבות בתשלום מע"מ ככל נותני השירותים במדינה. החוזר קובע גם כי מכירה של מוצרים כמו מים קדושים, קמיעות, סגולות וכדומה בעלת אופי עסקי הינה עסקה אשר חייבת במס לפי חוק מע"מ, וכי נותני שירותי הדת יחויבו בניהול פנקסים, הגשת דוחות והצהרות הון ומידע על נכסים.