התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בקריאה לתמיכתם בהצעת חוק המאבק בשחיתות ציבורית

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בקריאה לתמיכתם בהצעת חוק המאבק בשחיתות ציבורית

21.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה בבקשה לתמיכתם בהצעת חוק המאבק בשחיתות ציבורית, אותה מציע יאיר לפיד, לפיה נבחר ציבור אשר הורשע בעבירה שיש עימה קלון, לא יוכל להתמודד בבחירות.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי ועדת השרים לחקיקה בקריאה לתמיכתם בהצעת החוק של יאיר לפיד, המאבק בשחיתות ציבורית, לפיה ראש הממשלה, שר, סגן שר, חבר כנסת או ראש רשות שהורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא יוכל להתמודד עוד בבחירות לכנסת או לרשות מקומית או לכהן בתפקיד ראש ממשלה, שר, סגן שר או ראש רשות.
בשנים האחרונות מספר אנשי ציבור בולטים הורשעו בעבירות שונות הקשורות בניצול מעמדם הציבורי; אנשים אלה זנחו את האינטרס הציבורי הרחב, אשר לשם קידומו נבחרו, לטובת אינטרסים פרטיים צרים. למותר לציין כי השחיתות השלטונית חותרת תחת אמון הציבור במוסדות השלטון ובשיטה הדמוקרטית.
העובדה כי אותם נבחרי ציבור אשר סרחו, ריצו את עונשם, אינו מספק בהיבט הציבורי, אף אם חלף המועד בחוק, שנקבע בעבר ביחס ליכולתו של מי שהורשע לשוב לזירה הציבורית. זאת, לאור חשיבותו ומשמעותו של התפקיד אותו הם מבקשים לבצע. חזרתם לשירות הציבורי מעבירה לכלל הציבור מסר של לגיטימציה לנורמות של שחיתות, וסובלנות לעבירות הפוגעות באינטרס הציבורי הרחב.
לעמדת התנועה, להצעת חוק זו חשיבות רבה לצורך הצבת סטנדרט של התנהגות ראויה, לשם קידום פוליטיקה נקייה ולבנייה מחודשת של אמון הציבור בנבחריו. התנועה רואה חשיבות בבחירת נבחרי ציבור ראויים ובהצבת נורמות שלטוניות ראויות. לצערנו הגיעה העת בה יש לומר אמירה ברורה בדבר הצורך להימנע ממתן אפשרות למי שהורשע בעבירות אשר יש עימן קלון, לשוב ולהיבחר כנבחר ציבור. נבחרי ציבור, אשר מעלו בתפקידם וחטאו לאינטרס הציבורי הרחב, בוודאי כאלה שניצלו את מעמדם הציבורי והורשעו בעבירה הקשורה בתפקידם, אשר הוכרע כי יש עימה קלון, אינם ראויים לחזור ולשמש פרנסי הציבור, גם לאחר שריצו את עונשם.