חשד, לכאורה, לשחיתות פנים-משטרתית וכשלים בטיפול משטרצת ישראל בחקירות שחיתות בשלטון המקומי

חשד, לכאורה, לשחיתות פנים-משטרתית וכשלים בטיפול משטרצת ישראל בחקירות שחיתות בשלטון המקומי

25.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליחידה לחקירת שוטרים בבקשה לעדכן האם נפתחה בדיקה בעקבות תחקירים שהתפרסמו ב"גלובס" בחודש האחרון אשר העלו טענות חמורות ביחס להתנהלות משטרת ישראל בחקירת תלונות על שחיתות שלטונית במועצה המקומית זכרון יעקב ובחקירת ראש עיריית חדרה לשעבר.
רקע
לפני כשבועיים פורסמה בעיתון "גלובס" כתבת תחקיר מעמיקה ביחס להתנהלות המשטרה בחקירת תלונות של שחיתות שלטונית במועצה המקומית זכרון יעקב. תחקיר זה התפרסם פחות מחודש לאחר פרסום תחקיר מעמיק אחר, אשר לווה בהקלטות, ביחס להתנהלות המשטרה בחקירת ראש עיריית חדרה (תחקיר אשר קשר את האירועים הללו לחקירתו המסועפת של עו"ד רונאל פישר ורשת השחיתויות שנחשפה בעקבות זאת).
התחקיר הראשון, שעניינו חקירת ראש עיריית חדרה לשעבר חיים אביטן, העלה חשדות לפיהן שני אנשי יחידת להב 433 התערבו בהליכי חקירה לטובת ראש העיר הנוכחי, צביקה גנדלמן. אביטן נעצר ביוני 2013 יחד עם מספר גורמים נוספים בעירייה בחשד לעבירות שוחד, הפרת אמונים, מרמה והלבנת הון. חקירת המשטרה הסתיימה, המעורבים שוחררו, וכתבי אישום לא הוגשו בה. מספר חודשים לאחר מכן וברקע החשדות, הפסיד אביטן בבחירות המקומיות לראש העירייה דהיום, גנדלמן. לפי התחקיר, בחודשים האחרונים מח"ש חוקרת חשדות שחקירת אביטל תואמה עם יריביו, באופן שנקשר לחשדות המיוחסים לעו"ד רונאל פישר (אשר ייצג את אחד החשודים בפרשה) הנוגעים לניהול רשת שוחד בתמורה להתערבות בחקירות משטרתיות. התחקיר מעלה חשדות חמורים הנוגעים לאיומים ולחצים לכאורה שהפעילו שוטרים על נחקרים, התחזות לעדים, התחזות לאנשי מח"ש, ועוד.
בתחקיר השני שהתפרסם הועלו טענות בנוגע לחקירה רשלנית לכאורה שמנהלת המשטרה בשנתיים האחרונות כנגד ראש המועצה המקומית זכרון יעקב, אלי אבוטבול. במסגרת תחקיר זה הועלו טענות לפיהן קציני משטרה איבדו לכאורה ראיות שנמסרו להם, או הכחישו שאותן ראיות ניתנו להן מלכתחילה; כי מידע מתוך החקירה הודלף לחשוד, אבוטבול, על-ידי גורמים לא ידועים, תוך חשיפת עדים; וכי החקירה נעצרה ללא סיבה נראית לעין, לאחר שהעדים השונים הציגו למשטרה מאות מסמכים והקלטות המעידות לכאורה על חשדות לקבלת טובות הנאה וכספים מגורמים שונים לראש המועצה, תוך ניגוד עניינים וחריגה ממינהל תקין. במסגרת התחקיר הועלו טענות דומות מאד ביחס לגורמי המשטרה אשר הועלו בתחקיר הראשון.
בשני התחקירים צוין כי המידע הועבר לידי מח"ש וכי היא בודקת את הטענות. יחד עם זאת, בתחקיר בעניין זכרון יעקב צוין על-ידי אחת המתלוננות בפרשה, חברת המועצה המקומית בזכרון יעקב, כי הפגישה עם גורמי מח"ש לא סיפקה מענה משמעותי לקשיים אשר הועלו, וכי הגורם במח"ש אשר קיים עם המתלוננים פגישה בנושא לא הצליח להפנותם לגורם משטרתי שיוודא כי החקירה לא תתמוסס וכי מידע רגיש לא יגיע לראש המועצה המכהן.
הדברים האמורים בשני התחקירים הנ"ל מעלים חשדות חמורים ומדאיגים ביחס להתנהלות המשטרה. התנועה סבורה כי לשם הבטחת האינטרסים הציבוריים של הבטחת אמון הציבור במערכת החקירה והאכיפה, ובמיוחד לאור חשיפת פרשות שונות הנוגעות לשחיתות פנים-משטרתית בשנתיים האחרונות, ישנה חשיבות ממעלה ראשונה לבירור הטענות לעומקן במהירות הראויה.