פיקוח על הסדרים "מקבילים" למניעת ניגוד עניינים

פיקוח על הסדרים "מקבילים" למניעת ניגוד עניינים

25.06.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד המשפטים בשל האפשרות לקיומם של פערים בלתי ענייניים בין הסדרים מקבילים למניעת ניגוד עניינים הנערכים לבכירים בשירות הציבורי. התנועה פנתה למשרד המשפטים בעקבות פרסומים בעניין מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון היוצא, שלמה בן אליהו, וההסדרים השונים עליהם היה חתום אל מול המשרד ורשות מקרקעי ישראל, לרבות היעדר פיקוח וקושי לזהות פערים חשודים לכאורה בין הסדרים שונים וכתוצאה מכך קושי למנוע ניגודי עניינים, וכן בקשה לברר מהי עמדת משרד המשפטים בסוגיה.
בחודש האחרון חשפה התנועה לחופש המידע את הסדרי ניגוד העניינים של מר שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד השיכון והבינוי היוצא ומנכ"ל משרד החקלאות הנכנס. לפי החשיפה, בעת כהונתו במשרד הבינוי והשיכון היה בן אליהו חתום על שני הסדרים: האחד מול משרד הבינוי והשיכון, והשני מול רשות מקרקעי ישראל במסגרת תפקידו כחבר במועצת מקרקעי ישראל.
מבחינת שני ההסדרים עלה כי הפרטים אשר ציין בן אליהו בכל אחד מן ההסכמים היו שונים, באופן העלול לכאורה להיות סלקטיבי.
על פי הפרסומים, וועדות משנה של רשות מקרקעי ישראל אשר בראשותן עומד בן אליהו דנו בכמה בקשות להקצאת קרקעות ולפטור ממכרז למיזמים סולאריים, כמו גם דיון של מועצת מקרקעי ישראל בבקשת משפחת שרון להקמת מתקן סולארי בחוות השקמים. נוכח היעדר ההצהרה על אינטרס בתחום זה בהסדר ניגוד העניינים שנחתם מול הרשות, נטל בן אליהו חלק פעיל בכל אותם דיונים והחלטות.
עוד עולה מן הפרסומים כי משרד המשפטים פתח בבדיקה הטענות הנ"ל וכי נחתם על בן אליהו הסדר חדש לניגוד עניינים לאור מינויו החדש כמנכ"ל משרד החקלאות, הכולל התייחסות מיוחדת לאינטרסים האישיים שלו בתחום האנרגיה הסולארית.
מעבר לצורך בבחינה הנקודתית בעניין מר בן אליהו והשתתפותו בדיונים הנוגעים לאינטרס אישי שלו, חשיפת ההסדרים מעלה סוגיית רוחב אשר נבקש לברר ולהבהיר, ביחס לאפשרות החתימה על הסדרים מקבילים למניעת ניגוד עניינים, אשר יש ביניהם שוני שאיננו ענייני, מבלי שהדבר יאותר ויטופל על-ידי הגורמים המוסמכים.
ממצב דברים זה עולה תמונה מסועפת אשר דומה כי מצריכה את הידוק הפיקוח על חתימת הסדרים לניגוד עניינים של בכירים אשר נושאים במספר תפקידים ובמסגרת זו עובדים אל מול מספר יועצים משפטיים ו/או מספר גופים סטטוטוריים.