התנועה לאיכות השלטון לחברי הקבינט המדיני ביטחוני – אל תיכנעו לאיומיו של מונופול הגז

התנועה לאיכות השלטון לחברי הקבינט המדיני ביטחוני – אל תיכנעו לאיומיו של מונופול הגז

28.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי הקבינט המדיני בטחוני, העתידים לפסוק בנוגע להסדר עם חברות הגז בקריאה- לא להיכנע לאיומיו של מונופול הגז ולא להסכים להסדר המתעצב מולו.
התנועה לאיכות השלטון בקריאה לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני להימנע מעקיפה חסרת תום לב וחסרת בסיס של סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים, לכאורה מטעמי מדיניות חוץ וביטחון. מהלך בלתי ענייני ובלתי סביר זה, המסכל את מימוש תכליות דיני ההגבלים העסקיים, יוביל לביצורו של מונופול הגז בצורה שתהווה סכנה לשלטון החוק, ליכולת המשילות ולדמוקרטיה הישראלית בכללותה. אנו קוראים לחברי הקבינט להימנע מלנסות לעטוף באצטלה ביטחונית את מחדלי אי אכיפת הדין על מונופול הגז, ולעמוד בנחישות ובעוז רוח על עצמאות הרשות המקצועית ולאפשר לה למלא את תפקידה ולהביא להסדרה ראויה של משק הגז, בדרך החוקית שהותוותה לשם כך.
הדיון הקרב בעניין הסדרת משק הגז מהווה נדבך נוסף במסלול הכולל שמטרתו "הלבנת" המהלך לעקיפת סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים שהינו הגורם המומחה והמקצועי האמון על הבטחת התחרות במשק, והניסיון להכשרתו בדיעבד באמצעות נימוק של טעמי מדיניות חוץ וביטחון. דרך פעולה זו של הממשלה נובעת מכניעתה לתכתיבי מונופול הגז. מונופול הגז איננו גזירת שמיים ואף לא תוצאה היסטורית בלתי נמנעת, כמבנים הרסניים אחרים במשק. מדובר במונופול שהוקם, יש מאין, בחסות מחדלי וכשלי הרשויות, אשר בניגוד לדין, העניקו לשותפות הגז רישיונות חיפוש מעבר למותר על פי חוק ולא מיצו איתם את דיני ההגבלים העסקיים.
ניכר כי רשויות המדינה, כמו הממשלה עתה, נתפסו להנחות יסוד מוטעות מיסודן, כי חברות הגז, קבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י, נשאו בסיכונים כלכליים אדירים למען מציאת הגז, דבר היוצר חובה, של המדינה כלפיהם. ואולם, מדינת ישראל ותושביה אינם בעלות חוב של השותפויות ואינם תלויים בהן. הגז שייך למדינה ולכלל אזרחיה, ותפקידה של המדינה, ושל הממונה על ההגבלים העסקיים בשמה, הוא לדאוג לאינטרסים של הציבור ולקבל החלטות שתבטחנה את זכויות הציבור במאגרי הגז. ואכן, ניתן ליצור הסדר שיותיר די רווח בידי חברות הגז מבלי להעניק להם כוח מונופוליסטי מסוכן.
כניעת הממשלה לדרישות חברות הגז, כפי שתוארה לעיל, ממחישה באופן מובהק, ואף מעוררת חרדה, את הסכנה הטמונה לכלכלה ולדמוקרטיה הישראלית מעצם קיומו של מונופול אנרגיה אימתני, השולט בעתודות האנרגיה של המדינה ומכתיב את תנאי המשא ומתן וסדר היום. המהלך הנוכחי, בו הממשלה מתעלמת מקריאות הסכנה, ובוחרת להכשיר את עקיפת סמכויות הממונה, מהווה פגיעה חמורה בטובת הציבור, אשר מופקר לטובתם של בעלי ההון והאינטרסים הכלכליים של חברות הגז.