התערבות השגרירות האמריקאית בעבודת הכנסת

התערבות השגרירות האמריקאית בעבודת הכנסת

01.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי בקריאה להבהיר לשגרירות, כי התערבות כזו בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל, בפרט על רקע הנסיבות המתוארות לעיל, אין לה כל מקום.
רקע
ביום 26/6/15 פנתה התנועה לאיכות השלטון למשרד ראש הממשלה בבקשה לקבל פירוט של כלל השיחות והפגישות שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, או מי מטעמו ו/או מגורמי משרד ראש הממשלה, בארבע השנים האחרונות עם גורמי ממשל אמריקאים ועם נציגים מטעם חברת נובל אנרג'י בתחום הגז הטבעי, ובפרט עם ג'ון קרי, עמוס הוכשטיין וביל קלינטון, וכן את התמלולים או הפרוטוקולים שלהן.
בקשה זו נעשתה על רקע החשש הממשי, כי ברקע לשיקולי החוץ של מדינת ישראל – בשמם, לכאורה, מוכנה היא לוותר על האינטרסים שלה בקיום תחרות בענף הגז הטבעי – קיימת השפעה לכאורה של אינטרסים אישיים של גורמי ממשל אמריקאיים (בהווה או בעבר).
זאת נוכח הפרסומים מהן עולה, לכאורה, כי נכון לכל הפחות לשנת 2013, החזיק מר ג'ון קרי, מזכיר המדינה של ארצות הברית, במניות של חברת נובל אנרג'י האמריקאית, השותפה במאגר הגז הטבעי "לוויתן", בשווי של עד מיליון דולר בהחזקה ישירה. כאשר, חרף האינטרס האישי לכאורה של מר קרי, הציבור הישראלי עד בעת האחרונה למעורבות הדוקה מצדו בסוגיית הרגולציה הישראלית על חברות הגז הטבעי, לרבות הפעלת לחצים לכאורה למנוע אכיפת דיני ההגבלים העסקיים על חברות הגז כדי למנוע פגיעה באינטרסים של חברת נובל אנרג'י, ולחתירה להסכמים לאספקת גז עם מדינות שכנות.
מעורבותו זו נעשית לכאורה בין אם על ידי מר קרי באופן אישי, ובין אם באמצעות שלוחו מר עמוס הוכשטיין, מתאם תחום האנרגיה הבינלאומי במחלקת המדינה האמריקאית. כך, על פי פרסומים שונים, מר הוכשטיין נפגש בשנה האחרונה עם גורמים בכירים בישראל, שלהם חלק פעיל בהסדרת נושא הגז הטבעי, ובהם שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל והממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה.
לכך כמובן מצטרפים ניסיונותיו של נשיא ארה"ב לשעבר, מר ביל קלינטון, מלפני שנים ספורות להשפיע לכאורה על מקבלי ההחלטות בישראל בתחום הגז הטבעי והסדרתו, עת כיהן על פי הפרסומים (ולכל הפחות באותה העת) כשדלן של חברת נובל אנרג'י.
בכלי התקשורת התפרסם כי שגרירות ארצות הברית בישראל, שהינה תחת אחריותו וסמכותו של מר קרי, פנתה לחברי כנסת מהרשימה המשותפת בשיחות טלפוניות ובמסרון והביעה תקווה שהכנסת תאשר את מתווה הגז שהציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מכתבה בעיתון הארץ, עולה כי במסרון אף נכתב כי אישור המתווה יעזור לישראל לספק בעתיד גז לירדן וגם לפלסטינים. כן התפרסם כי שיחות טלפון ומסרונים כאלה התקבלו, לכאורה, גם על ידי חברי כנסת מסיעות נוספות.
התנועה לאיכות מבקשת מראש הממשלה וסגנית שר החוץ הבהרה האם התנהלות זו תואמה בין ראש הממשלה ושר החוץ לבין השגרירות, ובפרט האם התבקש סיוע של השגרירות בשכנוע / הפעלת לחץ על חברי כנסת? וכן נבקש הבהרה מהם האינטרסים של השגרירות בנושא?
מדובר בסוגיות שעניינן העתיד האנרגטי של מדינת ישראל, עצמאותה האנרגטית, יוקר המחיה בה, איכות הסביבה ואיכות חיי תושביה. התערבותה הבוטה של השגרירות האמריקאית בהכרעה בסוגיות אלו איננה דבר של מה בכך. התנועה סבורה, שיש לראות בחומרה רבה התערבות כזו של שגרירות בעבודה הפרלמנטארית של בית הנבחרים הישראלי.