עמדת התנועה לאיכות השלטון כפי שהוגשה לוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והפיננסיים הנפוצים בישראל

עמדת התנועה לאיכות השלטון כפי שהוגשה לוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והפיננסיים הנפוצים בישראל

13.07.15
בנייר העמדה אותו הגישה התנועה לאיכות השלטון לוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והפיננסים, מציעה התנועה פתרונות לכשלים הבסיסיים הטמונים בסדר הכלכלי הקיים. בין הצעות הפרדת בעלויות הבנקים בחברות כרטיסי האשראי, עידוד כניסת בנקים אינטרנטיים וקואופרטיבים ואיגודי אשראי לשוק; עידוד שימוש בתשתיות בנק הדואר והרשתות הקמעונאיות
במסמך שהגישה התנועה לאיכות השלטון לוועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים, שואפת התנועה להציע פתרונות לכשלים הבסיסיים הטמונים בסדר הכלכלי הקיים המאפשר את הבעיות הקשות בהתנהלות מערכת הבנקאות בישראל והפיקוח עליה.
בין ההמלצות העיקריות של התנועה, הפרדת בעלות הבנקים בחברות כרטיסי האשראי ובשב"א; החלת ביטוח פיקדונות בבנקים קטנים וחדשים ועידוד כניסת בנקים אינטרנטיים וקואופרטיביים ואיגודי אשראי לשוק. בנוסף, מציעה התנועה מתן ערבות מדינה לאשראי הניתן לבנקים הקטנים לעסקים קטנים, עידוד שימוש בתשתיות בנק הדואר והרשתות הקמעונאיות. וכן, עידוד הקמת מערכת מידע בנקאית חדשה שתמכור שירותים במיקור חוץ, ותהיה זמינה לכל דורש במחיר מפוקח; יש להבטיח מתן גישה יעילה למערכות מידע קיימות לגופים חדשים על-ידי הפיכתם לניטרליים.
התנועה מציעה גם צעדים משלימים הנדרשים בשוק ועקרונות שעניינם והסרת חסמים לקידום תחרות בניהם, קידום תיקון חוק שירות נתוני אשראי כך שישתכלל את המידע אודות לווים; הכרזה על הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז בסגמנט משקי בית ועסקים בינוניים וקטנים, ולנקוט בצעדים להגברת התחרות בהתאם; ניתוק מסלקת הבורסה מהבורסה לשם עידוד התחרותיות; שיפור האפקטיביות של מנגנוני הממשל התאגידי בגופים הפיננסיים באמצעות הגבלת מינוי, תגמול וכהונת דירקטורים ונושאי משרה.
התנועה קוראת לבחון את יעילותם של גרעיני השליטה בגופים פיננסיים ולארגן מחדש את מערך הפיקוח על הבנקים כך שיאזן בין שיקולי יציבות להגנה על הצרכן; לדרוש השקעת חלק מכספי החיסכון ארוך הטווח של הציבור, באמצעות הגופי במימון אשראי קמעונאי למשקי בית ולעסקים קטנים; לפעול לקידום תיקון חוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות ולפשט את ההליך לסגירת וניוד חשבונות הבנק.
לעמדת התנועה, מדובר בתופעה מדאיגה לפיה מערכת הבנקאות בישראל ריכוזית בצורה חריגה, אינה תחרותית, אינה יעילה ומשיתה את התנהלותה הפגומה על הציבור בצורת הוצאות עודפות והקצאת אשראי לא הוגנת המחבלת בצמיחה. התנועה סבורה כי על הוועדה "לאזן" את חוסר שיווי המשקל בפיקוח על המגזר הפיננסי הנוטה לבכר שיקולי יציבות מערכתית על פני השאיפה לייצר שוק תחרותי והוגן, ולהשוות בין שיקולים אלו. לשם כך, יש לנקוט בשני כיווני פעולה משיקים: (א) לפעול לעידוד כניסת שחקנים חדשים לתחרות באספקת שירותים פיננסיים (ב) לנקוט בצעדים משלימים להסרת חסמים ולקידום התחרות.
במסגרת זו, על עקרונות היסוד הבאים להיות כנר לרגליה של הוועדה: (1) יש להגמיש את הרגולציה הפיננסית על השחקנים החדשים והקטנים (2) לשאוף ליצירת תשתיות ומערכות מידע חדשות ובלתי תלויות עבור המתחרים החדשים בענף שיבטיחו את עצמאותם, ולהפוך את התשתיות הנוכחיות התלויות בקבוצות הבנקאיות הגדולות- לתשתיות ניטרליות. (3) להעדיף טיפול עמוק וכולל במגזר הפיננסי על פני בחירה בפתרונות נקודתיים ו"נוחים".