חשש לניגוד עניינים של ניר חפץ כיועץ תקשורת של ראש הממשלה ראש הממשלה

חשש לניגוד עניינים של ניר חפץ כיועץ תקשורת של ראש הממשלה ראש הממשלה

14.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד המשפטים בעניין הסדרה ואכיפה של סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי ציבור. בכלל זה, טיפול בניגוד העניינים המצוי לכאורה בקרב ניר חפץ, יועצו של ראש הממשלה – מתוקף עבודותיו הנוספות של חפץ כיועץ לחברות פרטיות.
התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה ליועמ"ש ולמשרד המשפטים בקריאה להסדרה הדוקה ואכיפה תואמת של סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי הציבור ככלל. בפרט, באשר לחשש לניגוד העניינים במקרה פרטני של מר ניר חפץ כיועץ לראש הממשלה.
לפני כשבוע פרסם העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 כי מר חפץ מייעץ לארבעה ארגונים וחברות מתחום הבריאות: רשת בתי החולים הפרטיים אסותא, איגוד חברות תיירות המרפא, חברת שראל וחברת צמל. כמו-כן, מכתבה שנתפרסמה בדה-מרקר באותו נושא עולה לכאורה כי שירותיו האמורים של מר חפץ נשכרו לשם התמודדות עם מסקנות ועדת גרמן. כל זאת חרף העובדה כי מזה חודשים ארוכים מכהן ראש ממשלת ישראל גם כשר הבריאות במקביל לכהונתו כראש הממשלה, ובתקופה זו אף נגנזו המלצות ועדת גרמן. למרות זאת, מר חפץ עודנו מספק את שירותיו לתאגידים האמורים.
לשיטת משרד המשפטים קיימת זיקה ממשית בין מר חפץ לבין ראש הממשלה נתניהו וכי ראש הממשלה אינו רשאי לטפל בעניינים הנוגעים ללקוחותיו של מר חפץ. אם כך הדבר, התנועה רואה חשיבות רבה בהתוויית גבולות גזרה ברורים לסמכותו של ראש הממשלה וליכולתו לקבל החלטות הנוגעות לארבעת תאגידי הבריאות הללו.
בנוסף לכך, התנועה רואה טעם לפגם גם באשר לפעולותיו אל מול נבחרי הציבור מטעם סיעת "הליכוד", זאת הן לנוכח העובדה כי קיימת זיקה ממשית בינו לבין ראש הממשלה (יו"ר סיעת הליכוד) והן לאור העובדה כי, כפי שעולה מן הכתבה, מספק מר חפץ שירותי ייעוץ תקשורת לסיעת הליכוד.
מקרה זה מלמד על הצורך האקוטי בהסדרת סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי ציבור. ניגודי העניינים שהיועצים החיצוניים יוצרים, פוגעים פגיעה קשה באמון הציבור ברשויות המדינה ועלולים להביא למשוא פנים ולשקילת שיקולים זרים.
על משרד המשפטים להבטיח באופן ברור כי לגורמים פרטיים לא יצמח יתרון מהיחסים המיוחדים ששוררים בין ראש הממשלה למר חפץ, ולכן על המשרד לפעול במהרה לסיכול התמריץ המיוחד שיש בהתקשרות עם מר חפץ.