פנייה לרב הראשי: חשש לניגוד עניינים

פנייה לרב הראשי: חשש לניגוד עניינים

15.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה לרב הראשי דוד לאו בקריאה לפרסם את קשריו עם עורך הדין אביעד הכהן המשמש כעורך הדין הן של חברת "אסם" והן של הרב, ובשל חשש של קידום ענייני חברת "אוסם"
בתחנת הרדיו גלי צה"ל התפרסמה כתבה ממנה עולה החשש הכבד שמא קידם הרב הראשי לישראל את ענייניה של חברת "אסם", תוך שהוא חורג מהיחס הנוהג כלפי קונצרנים דומים, בעניין בו ביקשה החברה כי מועצת הרבנות הראשית תאשר את רב החברה כרב הקונצרן כולו. חשש זה מקבל משנה תוקף לאור הנטען בכתבה, כי ב"כ של חברת "אסם" בהליך זה ובהליכים נוספים, הינו עוה"ד אביעד הכהן, אשר על פי הנטען העניק לכבוד הרב שירות משפטי פרטי במהלך השנתיים האחרונות.
בעקבות פרסום הדברים, פנתה התנועה לאיכות השלטון לרב הראשי והדגישה כי ככל שאלו הן הטענות, הרי שמדובר בהאשמות חמורות מאוד אשר עניינן בהפרה, לכאורה, של הכלל האוסר הימצאות במצב של ניגוד עניינים, פגיעה קשה באמון הציבור, חשש לפגיעה בטוהר המידות וחריגה מכללי מנהל תקין באשר הם עלולים להוות בסיס לחשד כי מוסד הרבנות הראשית נוהג במשוא פנים.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי העקרונות האוסרים הימצאות במצב של ניגוד עניינים, האוסרים על פגיעה באמון הציבור והאוסרים על פעולה שיש בה חשש לפגיעה בטוהר המידות אינם כבולים אך בהוראות הדין, אלא שרירים ותקפים כל העת, ומהווים מצפן ראוי לפעילותה של הרשות המנהלית, ולעניין זה- לרבות, כמובן, מוסד הרבנות הראשית והמועצה.
הכלל בעניין ניגוד העניינים נועד למנוע מצב בו ישתרבבו להם שיקולים לא רלוונטיים אל החלטותיהם של בעלי התפקיד הציבורי, ובדרך זו ייפגע התפקיד ותיפגענה ההחלטות. ויתרה מכך, לנטרל את היווצרות החשש הציבורי מהעובדה שלעובד הציבור יש אינטרס אחר מלבד האינטרס הציבורי – דבר אשר עלול לערער את אמון הציבור במערכת הציבורית כולה, ולענייננו במוסד הרבנות הראשית לישראל- שהינו מוסד חשוב במעלה.
לפיכך, קוראת התנועה לאיכות השלטון לרב הראשי, דוד לאו, לפרסם את דבר קשריו עם עוה"ד הכהן, ככל שאלו אכן קיימים, וכן לתת דעתו לדרך בה יימנע בעתיד מהמצאות- הגם שלא מכוונת – במצב של ניגוד עניינים.
הרבנות הראשית לישראל הינה המוסד הרבני העליון של מדינת ישראל. וככזה, מן הראוי כי תיוותר נקי וצח, וללא כל רבב ובדל חשד בהליך זה או אחר אשר אינם תקינים, ומתוך שמירה על שמו הטוב ושמם של משרתי הציבור הפועלים בה.