קריאה לתמוך בהצעת חוק האגודות העותומאניות

קריאה לתמוך בהצעת חוק האגודות העותומאניות

16.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי וועדת השרים בקריאה לתמוך בהצעת חוק אגודות עותמניות המחילה לראשונה על אגודות אלו חוות דיווח בסיסיות ולרשם העמותות סמכויות פיקוח וחקירה עליהן.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי וועדת שרים לענייני חקיקה בקריאה לתמוך בהצעתו של חבר הכנסת עופר שלח בעניין הצעת חוק האגודות העותומאניות. ההצעה מחילה לראשונה, על אגודות עותומאניות, חובות דיווח בסיסיות וכן מעניקה לרשם העמותות, בכובעו המוצע החדש כרשם האגודות, סמכויות פיקוח וחקירה במידת הצורך לגבי האגודות העותמאניות.
חובות בסיסיות אלה אינן מוחלות כיום על אגודות עותומאניות משעה שחוק העמותות אינו חל עליהן. הן פועלות, עד עצם היום הזה, במסגרת הוראותיו האנכרוניסטיות של החוק העותומאני על האגודות, משנת 1909.
משמעות הדבר היא כי היום ישנם לא מעט גופים, עתירי כוח וממון, הממלאים תפקידים ציבוריים ומתוקצבים, באופנים שונים, מכספי ציבור בהיקפים משמעותיים. אולם, אינם מפוקחים על ידי רשם העמותות. זאת, נוכח העובדה שהם מאוגדים כאגודות עותומאניות; בין גופים אלה ניתן למנות גם את קופת החולים מכבי, קופת חולים כללית, קופת חולים מאוחדת, ההסתדרות החדשה, הסתדרות המורים, התאחדות המלונות ועוד.
התנועה בחנה ועסקה, באופנים שונים, בנושא אגודות עותומאניות ובצורך להחיל עליהן פיקוח ובקרה. זאת, בייחוד נוכח פניות רבות שהגיעו למשרדנו הנוגעות לאגודות עותומאניות מסוימות ולאופן התנהלותן. התנועה לאיכות השלטון סבורה כי מדובר בהצעה חשובה, מהותית ממש, אשר תשנה סדרי עולם במובן החיובי והרצוי.
השינוי המוצע, המחיל חובות בסיסיות ביותר של דיווח החלות על עמותות היום, ומעניק לרשם העמותות סמכות לפקח על אגודות עותומאניות – הוא שינוי הכרחי בכלל ובפרט ביחס לגופים אותם הזכרנו לעיל. על כן קמה חשיבות עצומה בתמיכה בהצעה זו, אנו קוראים לך לפעול לקידומה הן בממשלה והן במליאת הכנסת בהמשך.