איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת האיתור והדירקטוריון במע"צ לבחירת מועמד בעל השכלה וניסיון למנכ"ל לחברה

איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת האיתור והדירקטוריון במע"צ לבחירת מועמד בעל השכלה וניסיון למנכ"ל לחברה

27.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ב') לחברי וועדת האיתור בחברת נתיבי ישראל ולחברי דירקטוריון בחברה בתמיהה לחלופת הניסיון הנדרש לתפקיד המנכ"ל ובדרישה כי מועמד בעל השכלה וניסיון בתחום פעילות החברה, תחום התשתיות ובהיקף מתאים יבחר לתפקיד.
בימים אלה פועלת חברת נתיבי ישראל לבחירת מנכ"ל לחברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות התחבורה בע"מ. בשנים האחרונות החברה, עברה זעזועים קשים, אשר ודאי פגעו בתפקודה, כמו גם במעמדה בעיני הציבור הרחב. אף הליך המינוי בחודשים האחרונים, איננו מתנהל על מי מנוחות והעלה סימני שאלה קשים, אשר הביאו לאיתחולו.
כתבתו של אבי בראלי בעיתון דה מרקר מיום 23/7/15, הצביעה על תנאי הסף התמוהים שנקבעו להגשת מועמדות לתפקיד מנכ"ל החברה. על פי המכרז, שפורסם על ידי ועדת האיתור, ההשכלה הנדרשת ממועד מתנאי סף, אינה בהכרח השכלה הרלוונטית לפעילות החברה. המכרז מסתפק בתואר ראשון בלבד וזאת לא בהכרח בהנדסה אזרחית, אדריכלות, תכנון ערים או הנדסה בכלל, אלא כחלופה בלבד להשכלה בתחום באחד התחומים הבאים: כלכלה, מנהל עסקים, משפטים, ראיית חשבון, מינהל ציבורי ואחרים.
נוכח העובדה, כי עיסוקה של החברה בפרויקטים הנדסיים מורכבים, תמוהה ההגדרה הרחבה והמקלה מאד של דרישות הסף, כאמור. עוד תמוהה חלופת הניסיון המוגדרת כבעל ניסיון "בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד ניהולי בכיר בשירות הציבורי בנושאים ניהוליים בתחומים כלכליים, מסחריים, או משפטיים". כאשר על פי חלופה זו, גם אדם ללא כל ניסיון "בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד בעל היקף עסקים משמעותי," שהוגדר במכרז, כ: "בעל מחזור פעילות שנתי )הכנסות ו/או תקציב) בממוצע בתקופת הניסיון של 500 מיליון ש"ח לפחות ולא פחות מ-400 מיליון ₪ בכל שנה", יכול להתמנות למשרה ובלבד שהוא "בעל תוכן ניהולי של ממש בנושאים האמורים בסעיף זה".
הקלה זו, על פניה איננה תואמת את הנדרש ממנכ"ל החברה ולא בכדי פותחת פתח לטענות שהושמעו בדבר תפירת תנאי הסף למועמד ספציפי. נוכח הדברים מבקשת התנועה לאיכות השלטון מחברי וועדת האיתור הבהרות והסברים להגדרת תנאי הסף לתפקיד. כמו כן, התנועה עומדת על כך שמועמד בעל השכלה והניסיון בניהול בתחום הפעילות של החברה, תחום התשתיות, ובהיקף המתאים, יבחר לתפקיד.