איכות השלטון בפנייה לרשות החשמל והרשות להגבלים עסקיים לפרסם את נוסח "סעיף ההשתקה"

איכות השלטון בפנייה לרשות החשמל והרשות להגבלים עסקיים לפרסם את נוסח "סעיף ההשתקה"

28.07.15
בעקבות חשיפת TheMarker כי הרגולטורים שאישרו את חוזי הגז של מונופול תמר התבקשו להסביר מדוע לא הסירו את הסעיף שאסר על הלקוחות לקדם פיקוח מחירים, פנתה התנועה לאיכות השלטון לרשות החשמל ולרשות להגבלים עסקיים בבקשה לפי חוק חופש המידע לקבל ללא דיחוי את נוסח "סעיף ההשתקה".
עיתון TheMarker פרסם כי לפי חוזים שנכרתו בין חברות הגז המחזיקות במאגרי תמר ולוויתן, לבין יצרני החשמל הפרטיים נכלל סעיף הקובע כי לקוחות הגז מתחייבים שלא לפעול לקידום פיקוח על מחיר הגז.
בסעיף כזה, ככל שאכן קיים, באה לידי ביטוי מלוא עוצמתו של מונופול אימתני, אשר מעמדו הבלעדי מאפשר לו לקבוע תניות עושקות ומנוגדות לתקנת הציבור בחוזים הנכרתים עם הפרטים הצורכים את שירותיו. כך מסוגל המונופול לגדוע מן השורש כל ניסיון להקים מחאה והתנגדות לעצם קיומו של אותו מונופול, ולדרוש פיקוח על המחיר המונופוליסטי אותו הוא גובה. בנוסף, ישנו חשש כי הסעיף האמור מפר את הוראות דיני ההגבלים העסקיים, ומוביל לקביעת תעריף בלתי סביר ולא הוגן.
התנועה ביקשה לקבל ללא כל דיחוי את נוסח "סעיף ההשתקה" כפי שהופיע בחוזים, וכן את מסמך המפרט את החלטות הרשות שהתקבלו בנושא זה ואת הפעולות שבכוונת הרשות לנקוט בעניין זה: "בסעיף כזה, ככל שאכן קיים, באה לידי ביטוי מלוא עוצמתו של מונופול אימתני, שמעמדו מאפשר לו לקבוע תניות עושקות ומנוגדות לתקנת הציבור. כך מסוגל המונופול לגדוע כל ניסיון להקים מחאה והתנגדות לעצם קיומו.