פנייה למבקר המדינה לפתוח בהליך בדיקה בעיריית נהריה

פנייה למבקר המדינה לפתוח בהליך בדיקה בעיריית נהריה

05.08.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') למבקר המדינה ולמשרד הפנים בקריאה לפתוח בהליך בדיקה בעירייה, בשל טענות ודיווחים בדבר מנהל בלתי תקין.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, ולמנהלת אגף בכיר לביקורת ברשויות המקומיות במשרד הפנים, עפרה ברכה בבקשה לפעול ולבדוק את הטענות והדיווחים בדבר מנהל בלתי תקין בעיריית נהריה.
בחודשים האחרונים פורסמו כתבות תחקיר וידיעות הנוגעות להתנהלות עיריית נהרייה. במוקד הטענות עומד ראש העירייה, ג'קי סבג, והתנהלותו כלפי עובדי העירייה, חברי מועצה, תושבים וגורמים נוספים.
מן הפרסומים השונים בתקשורת ומפניות רבות שהגיעו למשרדי התנועה, עולה תמונה עגומה של התנהלות כוחנית של מר סבג, התעמרות לכאורה בעובדי עירייה, בזבוז לכאורה של כספי ציבור, ניהול ישיבות מועצת העירייה ללא שקיפות ובאופן לא-דמוקרטי, ניסיונות למנוע הליכי ביקורת פנימיים וחיצוניים, ועוד.
על-פי הדיווחים, רבות מטענות אלו הועלו בדוח ביקורת חריף שכתב מבקר הפנים של העירייה. הדוח נגע הן להתנהלות ראש העיר והן במצב הכספי של החברה הכלכלית של נהריה. כפי שצוין בתחקיר, בעקבות דוח זה, לכאורה, נותק מבקר הפנים ממערכת המחשוב העירונית, נמנעה ממנו הגישה לנתוני השכר של עובדי העירייה, והוא אוים בפיטורין. במקביל, מסרב ראש העיר לדון בדוח או לפרסמו (במלואו או בחלקו) לציבור. בתגובה לאחת מכתבות התחקיר בנושא, ציינה העירייה כי דוח הביקורת הפנימית נבדק על-ידי משרד מבקר המדינה, וכי היא התחייבה שלא לפעול כנגד מבקר הפנים עד לתום בירור זה.
נוכח הדברים, סבורה התנועה כי אם עניינה של עיריית נהריה מצוי בימים אלו על שולחנו של מבקר המדינה, יש מקום לשקול ביצוע בדיקה גם במישורים אחרים הנוגעים להתנהלותה של העירייה, כפי שעולים מן אותם דיווחים ופרסומים, מעבר לסוגיית הביקורת הפנימית ויחסה של העירייה אל המבקר הפנימי לאחר פרסום הדוח. להשקפת התנועה, הצטברות הטענות, הדיווחים והפרסומים ביחס למתרחש בעיריית נהריה מבססים בהחלט חשד למקרה בעייתי של התנהלות בלתי-תקינה הטעונה בדיקה מעמיקה.
במקביל לפניות התנועה למבקר המדינה ולמשרד הפנים, פנתה התנועה גם לעירייה, עפ"י חוק חופש המידע בבקשה לקבל את פרטי דו"ח הביקורת הפנימי שהכין מבקר העירייה, פרוטוקולים והעתקי החלטות.