איכות השלטון: יש לעצור את ההדחה הלכה למעשה של יו"ר רשות החשמל ולמנוע פגיעה בעצמאות רשות החשמל ועצמאות הרגולטורים ושומרי הסף

איכות השלטון: יש לעצור את ההדחה הלכה למעשה של יו"ר רשות החשמל ולמנוע פגיעה בעצמאות רשות החשמל ועצמאות הרגולטורים ושומרי הסף

06.08.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה') לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר, משה כחלון ולשר התשתיות יובל שטייניץ בקריאה לחזור בהם מן ההחלטה להדיח הלכה למעשה את יו"ר רשות החשמל: "החלטה זו מהווה "עליית מדרגה" בכל הנוגע לנכונות הממשלה לרוקן מתוכן את סמכויותיהם של רגולטורים עצמאיים ולפעול בניגוד לעקרונות המנהל התקין."
בעקבות החלטת קבינט השרים החברתי-כלכלי להדיח דה-פקטו את יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, מתפקידה, פנתה היום (יום ה') התנועה לאיכות השלטון לרה"מ ולשרי התשתיות והאוצר לחזור בהם מן ההחלטה ולעצור באופן מיידי את המהלך. זאת, מאחר ומדובר במהלך בלתי חוקי העומד בסתירה מוחלטת לכללי המנהל התקין.
לעמדת התנועה, החלטת הקבינט מנוגדת לעקרונות שהתוו בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 שכן היא עוקפת את הפרוצדורה והכללים שהתווה המחוקק בנוגע להליך הפסקת הכהונה של יו"ר החשמל. מכאן, שיש לדחות מכל וכל את "המסלול העוקף" שביקש הקבינט לייצר בהחלטתו, העומד בניגוד מוחלט להליך שהתווה בחוק.
כמו כן, אין כל היגיון בהחלטה למנות באופן בהול – תוך 14 יום; ללא מכרז; וללא אישור ממשלה – "ראש מינהלת הקמה" ל"רשות מאוחדת" שמהווה בשלב זה רעיון תיאורטי ותו לא. כל עוד הרפורמה המתוכננת לא עברה בחוק ההסדרים וקיבלה את אישור הכנסת – ניסיון למנות ראש לרשות "החדשה" הינו בלתי סביר, ולא נועד אלא לחתור תחת יו"ר הרשות הקיים ולעקוף את הוראות הדין, תוך פגיעה מהותית בעצמאותה של רשות החשמל.
נראה כי בבסיס ההחלטה עמד שיקול זר שעניינו חילוקי הדעות המקצועיים בין יו"ר הרשות לבכירי הממשלה בנוגע למתווה הגז ומידת ההתערבות הראויה בתעריפי הגז. בהקשר זה הביעה התנועה דאגה כי מדובר במגמה הולכת וגוברת של נכונות להדיח כל רגולטור עצמאי אשר מעז להביע את עמדתו המקצועית ולהתנגד לפעולות הממשלה. תופעה זו החלה בהתפטרותו בלית ברירה של הממונה על ההגבלים העסקיים – וכעת היא באה לידי ביטוי אגרסיבי אף יותר עם ההחלטה בנוגע ליו"ר רשות החשמל. לעמדת התנועה מדיניות שכזו של "סתימת פיות" עלולה לשדר מסר מסוכן לרגולטורים באשר הם, ולהוביל להשלכות רוחב שליליות שיזכרו לדיראון עולם. החשש הוא כי רגולטורים שעצמאותם חיונית לתפקודם התקין יחששו בעתיד לפעול בהתאם לסמכות שהוקנתה להם בחוק ולממש את אחריותם – וישקלו שיקולים זרים בשל הלחץ הפוליטי והחשש מהפסקת כהונתם בטרם עת.