קריאה דחופה לחברי הממשלה להימנע מאישור מתווה הגז

קריאה דחופה לחברי הממשלה להימנע מאישור מתווה הגז

16.08.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') בקריאה דחופה לחברי ממשלת ישראל להימנע מאישור מתווה הגז המתוקן בישיבת הממשלה: "קבלת המתווה במתכונתו הנוכחית מנציחה את קיומו של מונופול השולט במרבית עתודות האנרגיה של מדינת ישראל, תוך גדיעת כל סיכוי ליצירת תחרות במשק הגז. אישור הממשלה יסלול את הדרך לביצורו של המונופול תוך פגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובאינטרס הציבורי".
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') לכלל חברי הממשלה בקריאה להמנע מאישור מתווה הגז המתוקן בישיבת הממשלה נוכח הליקויים הרבים הגלומים בו, ועקב הסכנה הממשית הצפויה לדמוקרטיה הישראלית מהכשרתו של מונופול גז אימתני.
לעמדת התנועה, המתווה הנוכחי לא רק שאינו מעודד תחרות משק הגז, אלא אף מעגן ומחזק את מעמדן המונופוליסטי של חברות הגז המחזיקות כיום במאגרים הגדולים, זאת בין היתר על ידי התחייבות הממשלה על אי ביצוע שינויי מבנה ומיסוי במשק הגז בעשור הקרוב. עיגון זה ייעשה לשנים קדימה, וכובל הוא את ידי הממשלה מלהציב מגבלות לכוחו הרב של המונופול, כוח שיהיה בו כדי להשפיע על הליך קבלת ההחלטות במדינת ישראל.
התיקונים המועטים שנערכו במתווה אינם מתמודדים כלל עם ההערות המהותיות שהוצגו על ידי גורמי המקצוע ועל ידי הגופים הציבוריים במסגרת "השימוע הציבורי.
הנצחתו של מונופול הגז על ידי אישור המתווה הנוכחי אף מהווה סכנה ממשית לעצמאות קבלת ההחלטות בישראל, זאת כפי שהזהיר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט בדצמבר האחרון.
קבלתה של החלטת ממשלה בדבר אישור המתווה זמן כה מועט לאחר התיקונים האחרונים שבוצעו בו ביום חמישי האחרון מעוררת תמיהה נוכח חובתה של כל רשות לבסס את החלטתה על תשתית עובדתית ראויה. חובה זו גוברת נוכח משמעותו הגורלית של המתווה, והחשיבות המכרעת של כל סעיף הקבוע בו.
מתוך מכתב הפנייה לחברי הממשלה: "בתור חברי הממשלה כבודכם נבחרו על ידי כלל הציבור הישראלי על מנת לקדם ולהוביל את המשק והדמוקרטיה הישראלית, תוך מבט לעתיד וחשיבה עצמאית ורחבה. אישור המתווה יחטא לחובתכם זו, תוך הנצחת מציאות אשר תגרור בכייה לדורות. ככל שהמתווה כבר אושר, ישנו צורך דחוף לקבל החלטה מהירה החוזרת מהחלטת האישור, והדורשת פרק זמן רב יותר לבחינת המתווה, שיאפשר קבלת החלטה מושכלת."