בעקבות פנייה התנועה: מבקר המדינה והיועמ"ש מתייחסים למיזוג רשות החשמל ומנהל החשמל

בעקבות פנייה התנועה: מבקר המדינה והיועמ"ש מתייחסים למיזוג רשות החשמל ומנהל החשמל

17.08.2015
מבקר המדינה: "טוהר המידות בשירות הציבורי וחובת הנאמנות של משרתי הציבור כלפי הציבור כולו, מחייב ששינויים מעיין אלו ייעשו לאחר בחינה מדוקדקת ובאופן שקוף וענייני"
בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה בעניין עצמאות רשות החשמל, פנה המבקר ליועמ"ש בדרישה לקבל הבהרות. מבקר המדינה: "שינוי כה משמעותי הנעשה במסגרת חוק ההסדרים הנו מוקשה". היועמ"ש למבקר המדינה: "המלצתי הראשונית לשרים הייתה להימנע מקידום חוק זה בחוק ההתייעלות הכלכלית"
רקע
ביום 03.08.2015 פנתה התנועה אל ראש הממשלה, שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים, ושר האוצר והביעה את התנגדותה לרפורמה המתוכננת בחוק ההסדרים אשר תפגע באורח מהותי בעצמאותה של רשות החשמל.
התנועה לאיכות השלטון פנתה גם למבקר המדינה על מנת לבחון אם יש בהם הצדקה לבדיקה מעמיקה יותר בנושא אסדרת משק החשמל בישראל ומידת העצמאות הנדרשת של הרגולטור האמון על תחום זה. בעקבות פניית התנועה למבקר, פנה המבקר ליועמ"ש לקבלת הבהרות.
מבקר המדינה הפנה את טענות התנועה ליועמ"ש והדגיש כי שינוי כה משמעותי הנעשה במסגרת חוק ההסדרים הנו מוקשה. טוהר המידות בשירות הציבורי וחובת הנאמנות של משרתי הציבור כלפי הציבור כולו, מחייב ששינויים מעין אלו ייעשו לאחר בחינה מדוקדקת ובאופן שקוף וענייני.
המבקר הוסיף כי בתקופה הקרובה עתיד להתפרסם דוח ביקורת בנושא משק החשמל, אשר בין היתר כלולה בו התייחסות לסוגיית עצמאותה של רשות החשמל, לאור חשיבות חיזוק הרגולטורים העצמאיים.
בתשובה למבקר, כותב היועמ"ש כי ככל שבתקופה הקרובה לא יהיה מבנה ברור של הרפורמה, יבחן היועמ"ש לשלבה החוק ההתייעלות הכלכלית. כמו כן, היועמ"ש מוסיף כי בתחילה סבר כי הרפורמה לא תשפיע על גורמים המכהנים בגופים המתאחדים. כמו כן, המלצתו הראשונית לשרים הייתה להימנע מקידום חלק זה בחוק ההתייעלות הכלכלית. רק לאחר ששר האנרגיה הסביר כי לא ייפגע מעמדים של המכהנים, הורה כי בישיבת הממשלה יוצגו לשרים הקשיים במהלך.
עוד מוסיף היועמ"ש בתשובתו למבקר המדינה, כי אין כל כוונה להדיח מי מהמעורבים, אלא לבנות רשות חדשה שהמכהנים כיום יוכלו להשתלב בה עד לסיום כהונתם. גם אם לא בתפקיד ראש הרשות החדשה.