פנייה לוועדת השרים שלא לבצע שינויים בתזכיר חוק עיגון הסדרי מיסוי ממשאבי טבע

פנייה לוועדת השרים שלא לבצע שינויים בתזכיר חוק עיגון הסדרי מיסוי ממשאבי טבע

19.08.2015
לקראת דיון היום בוועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית, פנתה התנועה לאיכות השלטון לחברי הוועדה בקריאה שלא להיעתר ללחצים והאיומים המופעלים על ידי חברת כיל, ולא לקיים כל שינוי ולא לבצע שינויים לטובת חברת כיל אשר רק יחריפו את הפגיעה בחלקו של הציבור במשאבי הטבע הלאומיים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לוועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית שלא להיעתר ללחצים המופעלים על ידי חברת כיל לביצוע שינויים בתזכיר החוק בעניין עיגון הסדרי מיסוי הרווחים ממשאבי טבע, ולא להיכנע לאיומים שמפעילה החברה לפיהם יפוטרו אלפי עובדים במידה שהמדינה לא תיכנע לדרישותיהם. איומים אלו אף עומדים בניגוד לחובות המוטלות על חברת כיל מכוח מניית המדינה המיוחדת הקבועה בתקנון החברה – וביניהן החובה על שמירת מרכז העסקים והניהול של כיל וחברות הבת שלה בישראל.
החוק המוצע, אשר עתיד לעלות היום לישיבת וועדת השרים מעגן את עיקרי המלצות וועדת ששינסקי 2, זאת בהמשך להחלטת הממשלה מחודש נובמבר אשר אימצה את מסקנות הוועדה במלואן. המלצות המהוות פשרה מרוככת עם הגורמים הפרטיים המשתמשים במשאבי הטבע הלאומיים, והינה תוצר של התגמשות רבה תוך פגיעה בחלקו הראוי של הציבור באותם משאבי טבע.
התנועה מדגישה בפני הוועדה, כי בכל הקשור להעסקת עובדים, כפי שמרבה לאיים חברת כיל בנושא, יש לתת מקום נרחב להוראות מניית הזהב שנקבעו בתקנון כיל כחלק מהפרטה והעברתה מידי המדינה לידיים פרטיות, שם נקבע כי על החברה – "לשמור על אופייה של החברה וחברות הבת שלה …. כחברות ישראליות שמרכז עסקיהן וניהולן ייעשה בישראל." יחד עם זאת, בשנים האחרונות כיל נוקטת במדיניות מובהקת להעברת פעילותה לחו"ל, במקביל לפיטורי עובדים בישראל כחלק מתכנית ההתייעלות.
מעבר לעובדה שכיל פועלת בשנים האחרונות תוך הפרות לכאורה של תנאי מניית הזהב הקבועה בתקנון החברה, אשר נועדה להגן על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה לאחר הפרטתה – נראה כי בנוסף על כך היא עושה שימוש באיומים על פיטורי עובדים בהיקפים נרחבים תוך ניצול נקודת טורפה זו של המדינה, ורצונה להגן על מקומות התעסוקה של תושבי הנגב.
נוכח הדברים, קוראת התנועה לחברי הוועדה שלא להיכנע לאיומי החברה ולא לבצע שינויים לטובת חברת כיל אשר רק יחריפו את הפגיעה בחלקו של הציבור במשאבי הטבע הלאומיים.