איכות השלטון: יש לסיים התקשרויות מופקעות עם ספקי המזון במשרד החינוך

איכות השלטון: יש לסיים התקשרויות מופקעות עם ספקי המזון במשרד החינוך

ח' באלול, תשע"ה 23/08/2015

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה, שר החינוך ומנכ"לית משרד החינוך והחשבת הכללית במשרד האוצר בבקשה לסיים התקשרויות מופקעות עם ספקי המזון במשרד החינוך ועריכת ביקורת על התנהלות המשרד עם הספקים
בחודש אפריל האחרון, פנתה התנועה לאיכות השלטון בבקשה לפי חוק חופש המידע, אל הממונה על חופש המידע במשרד החינוך, לקבלת מידע בדבר התקשרויות המשרד עם ספקי ציוד משרדי ומזון בהנהלת המשרד ואגפיו במחוזות השונים. במהלך חודש יוני האחרון, הועברה לתנועה תשובה הנוגעת למכרזי המשרד לאספקת מזון, ומן החומר שהועבר לידינו עולה תמונה מטרידה ותמוהה לפיה המשרד משלם סכומים מופרכים וגבוהים במיוחד על מוצרים בסיסיים להכנת שתיה, הנפוצים בכל משרד (למחירים המפורטים להלן, יש אף להוסיף מע"מ):
בהסכם שנחתם בשנת 2010 בין המשרד לבין חברת "הטעמים של יובל" לאספקת שירותי מסעדה ואספקת חומרים להכנסת שתייה לעובדי המשרד ולאורחים בירושלים, נקבע מחיר של 88.60 ₪ עבור מיכל של קפה נמס 200 גרם; מחיר של 106.30 ₪ עבור מיכל של קפה נמס מגורען 200 גרם; מחיר של 11.80 ₪ עבור קופסת קרטון של חלב טרי 1 ליטר (3%). הסכם זה הוארך מדי שנה, על אף מחירים אלו, כאשר על-פי המידע שהועבר לידינו תקופת ההתקשרות אושרה עד ל- 30.9.2013. לא ברור האם הסכם זה הוארך בשנית והאם חברה זו עדיין משרתת את עובדי המשרד בירושלים.
בהסכם שנחתם בשנת 2014 בין המשרד לבין "מזל ועליזה" לאספקת שירותי מסעדה ואספקה של חומרים להכנת שתייה לעובדי המשרד ולאורחים בבנייני משרד החינוך בתל אביב, נקבע מחיר של לא פחות מ-144 ₪ עבור מיכל של קפה נמס עלית 200 גרם; 173 ₪ עבור מיכל של קפה נמס מגורען 200 גרם; 9 ₪ עבור קופסת קרטון של חלב טרי תנובה 1 ליטר. הסכם זה הגיע לסיומו בסוף שנת 2014 ולא ברור האם הוארך גם לשנת 2015.
בהסכם שנחתם בשנת 2013 בין המשרד לבין "פרושף גוד פוד" לאספקת שירותי מסעדה ואספקה של חומרים להכנסת שתיה לעובדי המשרד ולאורחים במתחם כנפי נשרים בירושלים, נקבע מחיר של 80 ₪ עבור מיכל של קפה נמס עלית 200 גרם; 108 ₪ עבור מיכל של קפה נמס מגורען "טייסטרס-צ'ויס" 200 גרם; 20 ₪ עבור קרטון של 1 ליטר חלב עמיד. הסכם זה הוארך ואושר, ועומד בתוקפו עד לחודש ספטמבר 2015.
בהסכם שנחתם בשנת 2012 בין המשרד לבין "ל.אשל שירותי מזון" לאספקת שירותי מסעדה ואספקה של חומרים להכנת שתיה לעובדי המשרד ולאורחים במתחם הנהלת משרד החינוך בירושלים (כולל ר.אשכול וארלדן), נקבע מחיר של 80 ₪ עבור מיכל של קפה נמס עלית 200 גרם; 95 ₪ עבור מיכל של קפה נמס מגורען "טייסטרס-צ'ויס" 200 גרם; 10.50 ₪ עבור קרטון של 1 ליטר חלב טרי. התקשרות זו הוארכה ואושרה עד ליום 31.1.2015, ולא ברור האם הוארכה גם מעבר לתאריך זה.
מן הנתונים עולה כי המשרד מבזבז בשנים האחרונות סכומי עתק על מוצרים בסיסיים אשר ניתן למצאם בשוק במחירים נמוכים פי כמה: עשרות אלפי שקלים מדי חודש, אשר מצטברים למיליוני שקלים לאורך השנים המדוברות, אשר ניתן היה בהחלט להשתמש בהן למטרות ראויות יותר.
מדובר בלא פחות משערורייה, שאיננה יכולה להיות מוצדקת. נזכיר כי כספי המשרד הינם כספי מיסים שאזרחים משלמים למען חינוך, ואין הם יכולים להתבזבז בצורה כזו.
התנועה קוראת לשר החינוך ומנכ"לית משרד החינוך לערוך בדיקה מקיפה בנושא: כיצד יתכן שמכרזים אלו אושרו שוב ושוב במשרד, מבלי שאף גורם לא נדרש למחירים המופקעים המשולמים? מן הראוי לטפל באחראים למחדל האמור, כמו גם להביא לסיום ולמצער לשינוי ההתקשרויות המופקעות.
כמו כן, התנועה מבקשת מהחשבת הכללית של האוצר לטפל בהקדם באופן נקודתי בהתקשרויות בעייתיות אלו של משרד החינוך, להביא לסיום ולמצער לשינוי ההתקשרויות המופקעות ולוודא כי הן לא יוארכו וכי ההתקשרויות החדשות ישקפו מחירי שוק סבירים, והן לערוך בדיקה רוחבית בנושא ולברר האם קיימת בעיה דומה במשרדים נוספים.
בנוסף, פנתה התנועה גם למבקר המדינה בקריאה לבצע עריכת ביקורת בנושא.