איכות השלטון לחשבת הכללית במשרד האוצר: יש לטפל בהקדם ובאופן נקודתי בהתקשרויות בעייתיות עם ספקי מזון במשרד החינוך

איכות השלטון לחשבת הכללית במשרד האוצר: יש לטפל בהקדם ובאופן נקודתי בהתקשרויות בעייתיות עם ספקי מזון במשרד החינוך

ח' באלול, תשע"ה 23/08/2015
הודעה לתקשורת
נוכח הדברים מבקשת התנועה מהחשבת הכללית לפנות אלייך בבקשה לברר האם אגף החשבת הכללית במשרד האוצר היה מיודע ביחס למחירים שמשלם משרד החינוך עבור חומרים בסיסיים להכנת שתייה ולהארכת חוזים אלו משך שנים.
בעקבות בקשת חופש מידע הועברו לידי התנועה מכרזי אספקת מזון, בהתאם לבקשה הועברו לעיון התנועה המכרזים הפומביים מחמש השנים האחרונות לגבי אספקת שירותי מזון בבנייני משרד החינוך בתל-אביב, מחוז צפון, מחוז ירושלים, מתחם ההנהלה בירושלים (כולל רמת אשכול וארלדן) ומתחם כנפי נשרים בירושלים. כמו כן הועברו שמות הזוכים, תקופות ההתקשרות עמם, ההסכמים שנחתמו עמם ואישורי הועדות להארכת החוזים.
מן החומר עולה תמונה מטרידה ותמוהה לפיה המשרד משלם סכומים מופרכים וגבוהים במיוחד על מוצרים בסיסיים להכנת שתיה, הנפוצים בכל משרד.
לא נותר אלא לתמוה על הסכמת המשרד למחירים מופקעים אלו. מבדיקה מדגמית צרכנית פשוטה עולה כי המחירים הנם פי 2 ואף פי 4 או 5 מן המחיר המקובל בשוק. זאת למרות שרכישה סיטונאית מטרתה להוזיל את המחיר על פני רכישה קמעונאית, עובדה שאף מגבירה את התמיהה מן הסיטואציה המתוארת.
מן הנתונים עולה כי המשרד מבזבז בשנים האחרונות סכומי עתק על מוצרים בסיסיים אשר ניתן למצאם בשוק במחירים נמוכים פי כמה: עשרות אלפי שקלים מדי חודש, אשר מצטברים למיליוני שקלים לאורך השנים המדוברות, אשר ניתן היה בהחלט להשתמש בהן למטרות ראויות יותר.
להשקפתנו, מדובר בלא פחות משערורייה, שאיננה יכולה להיות מוצדקת. נזכיר כי כספי המשרד הינם כספי מיסים שאזרחים משלמים למען חינוך, ואין הם יכולים להתבזבז בצורה כזו.
לאור המידע שנתגלה והוצג במכתב זה, מן הראוי הן לטפל בהקדם באופן נקודתי בהתקשרויות בעייתיות אלו של משרד החינוך, להביא לסיום ולמצער לשינוי ההתקשרויות המופקעות ולוודא כי הן לא יוארכו וכי ההתקשרויות החדשות ישקפו מחירי שוק סבירים, והן לערוך בדיקה רוחבית בנושא ולברר האם קיימת בעיה דומה במשרדים נוספים.