איכות השלטון לרה"מ: אי-מינוי מועצת תאגיד השידור הציבורי עומד בסתירה לחוק והינו בלתי סביר בעליל

איכות השלטון לרה"מ: אי-מינוי מועצת תאגיד השידור הציבורי עומד בסתירה לחוק והינו בלתי סביר בעליל

26.08.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה למנות את שניים עשר חברי מועצת תאגיד רשות השידור הציבורי שנבחרו על ידי ועדת האיתור בראשות השופט בדימוס עזרא קמא על פי חוק השידור הציבורי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה וליועמ"ש בקריאה למנות את שניים עשר חברי מועצת תאגיד רשות השידור, ולהעבירם לאישור ועדת ברנר. מינוי המועצה הינו הצעד הראשון והבסיסי להקמת הרשות החדשה, וזאת על מנת שתכלית החוק תקוים ותקום רשות שידור חדשה ועצמאית.
תחילת כהונתה של המועצה נדרשת הן מכוח עקרון שלטון החוק, המחייב את יישום החוק כלשונו במהירות הראויה וקידום מטרותיו ורצון המחוקק, לרבות עצמאות התאגיד, והן מכוח עקרונות המנהל התקין. כן ביקשה התנועה מהיועץ המשפטי לממשלה להנחות את ראש הממשלה לפעול על פי חובתו שבדין, וזאת לאלתר.
כמו כן קוראת התנועה להימנע משינוי החוק כפי שמוצע בטיוטת החוק שאושרה בישיבת הממשלה, ביום ה-19.7.15. מטרת התיקון הינה להרחיב את סמכויותיו של המנהל הזמני, הרחבה אשר תאיין בפועל את תכליתו של החוק, וזאת כפי שיפורט להלן.
לעמדת התנועה, אי-אישור המינויים למועצת התאגיד, ובמקביל הרחבת סמכויותיו של המנהל הכללי הזמני מחבלת במטרתו המקורית של החוק – לקיים הפרדה ברורה בין הפוליטיקה לבין השידור הציבורי. שידור ציבורי המצוי בחומר בידי הדרג הפוליטי, לא רק שפוגע במטרת החוק ובעצמאותו של השידור הציבורי, אלא חשוב מכך – פוגע פגיעה ישירה בדמוקרטיה הליברלית הנהוגה בישראל ובאמון הציבור בנבחריו.
העיכוב במינוי המועצה מסכל את מטרות החוק ואת הקמתו של התאגיד החדש, ללא נימוק ומטעמים לא ברורים: "אי הפעלת סמכותך בתור שר התקשורת, בנסיבות דנן, הופכת את החלטתו של אדוני ראש הממשלה לבלתי סבירה בעליל ופוגעת שלא לצורך בחוק וברצון המחוקק".