הוגשה בקשה לדיון נוסף לבג"ץ בעניין פס"ד מינוי דרעי לשר

הוגשה בקשה לדיון נוסף לבג"ץ בעניין פס"ד מינוי דרעי לשר

יב' באלול, תשע"ה, 27.8.15
הוגשה בקשה לדיון נוסף לבג"ץ בעניין פס"ד מינוי דרעי לשר
התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (יום ה') לבג"ץ בקשה לקיום דיון נוסף על פס"ד בעניין מינוי דרעי לשר. בעתירה עומדת התנועה על כך שבית המשפט שינה את ההלכה הקיימת באופן שהביא לתוצאה הקשה לפיה עבריין המורשע בשוחד מכהן בתפקיד שר בכיר
רקע
במוקד עתירתה במסגרת בג"ץ 3095/15 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' ראש הממשלה ואח' עמדה התנועה על הפגמים שנפלו בהחלטת ראש הממשלה למנות את שר הכלכלה ופיתוח הנגב והגליל, חבר הכנסת אריה מכלוף דרעי, נוכח עברו הפלילי. בפסק הדין בעתירה הוחלט לדחות את העתירה בהסתמך על יצירת מבחן חדש, המשנה את האיזון שנקבע בפסיקה בין מכלול השיקולים שיש לקחת בעת מינוי אדם בעל עבר פלילי לתפקיד ציבורי.
בפסק הדין נוצרה הלכה חדשה, שעומדת בסתירה להלכה הקודמת. עד עתה, לפני מינויו של אדם בעל עבר פלילי לתפקיד בכיר בשירות הציבורי, היה נדרש לשקול כ-12 שיקולים, בהם: חומרת העבירות, האם המדובר באירוע חד פעמי או עבירה מתמשכת; האם המשרה הציבורית שימשה ככלי לביצוע העבירה; האם המועמד הביע חרטה; חלוף הזמן מביצוע המעשים; האם נקבע כי נפל קלון במעשים; ועוד. בין היתר, כשיקול מרכזי, היה לבדוק מהי חומרת הפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון.
עם זאת, בפסק הדין שניתן בעניינו של דרעי, נקבע כי חלוף הזמן איננו אך שיקול אחד מבין 12 שיקולים, אלא כי מהווה הוא חזות הכל, ומשקלו לבדו כמשקלם של יתר השיקולים גם יחד. מעבר לכך פסק הדין איננו מתייחס לשיקולים חשובים, שהיו במערכת השיקולים המקורית, אך לא נכנסים במבחן החדש (בהם מידת חיוניות המועמד לתפקיד ורום המשרה המיועדת).
מדובר בשאלה החשובה עד מאוד של דמות הרשות המבצעת בעיני הציבור, שמשליכה ישירות על אמון הציבור בה ובזרועותיה ולגבולותיה בעתיד בכל הנוגע למינוי אדם בעל עבר פלילי לתפקיד שר בממשלה או כל תפקיד בכיר אחד. ההלכה החדשה מביאה לתוצאה קשה, שלא ניתן להשלים עימה. ההלכה שמה את חלוף הזמן מעל לכל, ואדוותיה יפגעו בכלי המנהלי שנועד להגן על הציבור ולהבטיח הרתעה. המסר הנלמד ממנה (במיוחד בנסיבות בהן ממנים אדם לראש הפירמידה), חותר תחת אינטרס הציבור שבהבטחת בניקיון כפיו של השירות הציבורי, ולכך תהיינה השלכות מרחיקות לכת על התרבות הפוליטית ועל דמותם של משרתי הציבור.