איכות השלטון ליועמ"ש: מנע את התערבותו של השר דרעי במינוי מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים כפי שמנעת מינוי שופטים בבית הדין לעבודה ע"י השר

איכות השלטון ליועמ"ש: מנע את התערבותו של השר דרעי במינוי מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים כפי שמנעת מינוי שופטים בבית הדין לעבודה ע"י השר

יא' באלול, תשע"ה 27/08/2015

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בקריאה להשהות את מינוי מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים עד שיחווה דעתו על אופן בו נעשה המינוי, ע"י השר דרעי.
רקע
טרם כינונה של הממשלה, ומינויו של אריה מכלוף דרעי לתפקיד שר בממשלה, הניח היועץ המשפטי לממשלה חוות דעת לפיה המינוי אינו חף מקשיים, וזאת לנוכח עברו הפלילי החמור. בעקבות חוו"ד היועמ"ש, אושרה בכנסת החלטת הממשלה להעביר את סמכויות שר הכלכלה בכל הנוגע למינוי שופטים ואנשי ציבור לבתי הדין לעבודה לשר לשירותי דת, על מנת להקל מהקשיים הכרוכים במינוי דרעי לתפקיד שר הכלכלה.
מעבר לשאלת מינוי השופטים, הניח היועמ"ש בחוות דעתו כי מינוי זה יגרור עימו קשיים נוספים בעתיד, אשר יהיה צורך לתת עליהם את הדעת כאשר יתעוררו. התנועה סבורה שמינוי מ"מ הממונה ע"י השר דרעי מעלה קושי, שכן נראה שהשיקולים העומדים בבסיס ההחלטה להעביר את הסמכות למנות שופטים יפים גם לעניין מינוי לתפקידים שהם בעלי "אופי שיפוטי". כמו כן, תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים הינו תפקיד בעל "אופי שיפוטי", ועל כן יש להגביל את השר דרעי מלמנות ממלא מקום לתפקיד זה.
יש לזכור כי בידי הממונה סמכויות מעין-שיפוטיות שונות. כך למשל, ההליך אליו נדרש הממונה, בבואו לקבוע כי הסכם הינו הסכם כובל, כולל בחינת הממצאים העובדתיים והמשפטיים המוצגים בפניו, ולהכרעתו השפעה ישירה על התאגידים כצדדים להסכם. בנוסף, לממונה הסמכות לקיים משא ומתן לצו מוסכם ולבחון אגב כך את התנגדויות הציבור, סמכות הקרובה במהותה לאישור הסדר טיעון.
בהשוואה לסמכויות רשויות האכיפה להחליט על העמדה לדין, אשר הוכרו בפסיקה כסמכויות בעלות "אופי שיפוטי" כפי שצוין לעיל, נראה שיש להכיר גם בסמכות זו כבעלת "אופי שיפוטי", ולבחון להגביל את יכולתו של דרעי למנות גם את מינוי זה.