איכות השלטון בתלונה למשטרה: שימוש בכספי ציבור ללא בקרה ובניגוד לכללי מנהל תקין

איכות השלטון בתלונה למשטרה: שימוש בכספי ציבור ללא בקרה ובניגוד לכללי מנהל תקין

טז' באלול, תשע"ה 31/08/2015

בעקבות תחקיר ערוץ 10, פנתה היום (יום ב') התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש ולמ"מ מפכ"ל המשטרה לפתוח בחקירה מיידית ומעמיקה על חשדות לניסיון טיוח והסתרה של השרה רגב ובכירים במשרדה על ידי תאום עמדות.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ב') ליועמ"ש ולמ"מ מפכ"ל המשטרה בקריאה לפתוח בחקירה מיידית ומעמיקה של חשדות חמורים ביותר לנסיון טיוח והסתרה של השרה רגב ובכירים במשרדה על ידי תאום עמדות מראש. פניית התנועה הנה בעקבות תחקיר ערוץ 10 אשר שודר אתמול, המעלה חשדות ביחס להתנהלות השרה בנוגע לעמידה בדיני המכרזים המחייבים, ואף לתיאום עמדות עם בכירים במשרדה על מנת להסתיר אי-עמידה בדרישות החוק.
בתחקיר פורסמו הקלטות לפיהן לכאורה פעלה השרה ביחד עם בכירים במשרד התרבות והספורט, כדי לאשר בחירה במשרד הפרסום יהושע TBWA עבור קמפיין "לא לדאוגוסט" שמטרתו לסייע להורים למצוא בקלות תעסוקה לילדים שבחופשת הקיץ – וזאת בניגוד לכללי המינהל התקין. על פי התחקיר, משרד הפרסום יהושע TBWA נבחר להובלת הקמפיין בניגוד לנהלים ומבלי לעבור הליך של מכרז דרך הלפ"מ. בהקלטות נשמעים ניסיונות של השרה, יועץ התקשורת של השרה, מאיר סוויסה ושני בכירים נוספים, למצוא דרך לטייח ולהסביר בדיעבד, מדוע בניגוד להמלצות המשפטיות, החליטו להעביר למעלה מ-2.5 מיליון ₪ למשרד הפרסום ללא מכרז ובניגוד לנהלים.
ככל שיש אמת בדברים שפורסמו, הרי שמדובר בחשדות חמורים ביותר לניסיון טיוח והסתרה של שרה בממשלת ישראל ושל בכירים במשרדה על ידי תיאום עמדות מראש. כמו כן התחקיר מעלה מספר שאלות הנותרות חסרות מענה. בתשובתו של המשרד, צוין כי "ההצעה שנמצאה הטובה ביותר לקמפיין הייתה הצעתו של הטוטו, באמצעות משרד הפרסום רמי יהושע – ולכן הקמפיין נעשה על ידי ספק זה". ראשית, מדוע הטוטו (המועצה להסדר ההימורים בספורט), קשורה לקמפיין הציבורי "לא לדאוגוסט"? שאלה מטרידה נוספת שעולה הינה מדוע היה צורך להעביר את הקמפיין בדרך שכזו תוך עקיפת ההליך המחייב של מכרז ממשלתי? התחקיר מעלה לכאורה תמונה קשה של שימוש בכספי ציבור ללא כל בקרה, ובניגוד לכללי מינהל תקין.
מעבר למשמעות המשמעתית והפלילית החמורה של החשדות, הפרסום האמור פוגע באורח קשה ודרמטי במהימנותם של חברי הממשלה בפרט והרשות המבצעת ככלל. שימוש בכספי משלם המיסים בדרך של החלטות שרירותיות המוסוות בשיחות טלפון, תוך הנמקה בדיעבד, מהוות פגיעה קשה באמון הציבור בנבחריו.