קריאה דחופה לרה"מ לעצור את אישור מתווה הגז הנוכחי

קריאה דחופה לרה"מ לעצור את אישור מתווה הגז הנוכחי

ט"ז באלול, תשע"ה 31/08/2015
הודעה לתקשורת
קריאה דחופה לרה"מ לעצור את אישור מתווה הגז הנוכחי
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בקריאה דחופה לעצור את אישור מתווה הגז הנוכחי לאור ההתפתחויות בשוק הגז האזורי ולערוך בדק בית יסודי בנוגע לחוות הדעת המקצועיות שביססו את טעמי החוץ והביטחון במתווה
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בקריאה דחופה לעצור את הליך אישור מתווה הגז הנוכחי, נוכח העובדה שהמציאות העובדתית השתנתה כליל לאור תגליות הגז החדשות במצרים. אישור המתווה כעת, שלא על יסוד תשתית עובדתית ראויה, יהווה פגיעה חמורה בכללי המשפט המנהלי ובאמון הציבור ברשויות השלטון.
התנועה קוראת להורות על בחינה מחודשת ומעמיקה של נחיצות המתווה – על כלל היבטיו – לאור ההתפתחויות החדשות, ולא לנקוט בצעדים בלתי הפיכים טרם השלמת בדיקה חיונית זו. כמו כן קוראת התנועה לערוך בדק בית יסודי בנוגע לחוות הדעת שהוגשה על ידי המטה לביטחון לאומי ומשרד החוץ בכל הנוגע לטעמי החוץ והביטחון עליהם נסמך המהלך לאישור המתווה.
אתמול פורסמו ידיעות לפיהן חברת ENI האיטלקית גילתה מאגר גז מול חופי מצרים, המתפרש על שטח של 100 קמ"ר וגודלו המשוער 30 TCF (זאת לעומת 22 TCF של מאגר "לוויתן"). לא ניתן להפריז בחשיבותה של ידיעה זו בכל הנוגע להשלכות הנרחבות על משק הגז הישראלי, וכפועל יוצא גם להשלכות על מתווה הגז שגובש בין הממשלה לחברות דלק ונובל אנרג'י.
העובדה שמתווה הגז כולו גובש על בסיס נתונים שכעת אינם רלוונטיים עוד, מחייבת את בחינתו מחדש לאור המציאות האנרגטית החדשה באזור. גילוי מאגר חדש אנרגיה כה משמעותי, אשר על פי ההערכות אף עולה בהיקפו על מאגר לוויתן, מחייבת בחינה והערכה מחדש של השיקולים והעקרונות אשר עמדו בבסיסו של מתווה הגז הנוכחי. יתרה מכך, דומה כי נוכח הגילוי כלל הנימוקים אשר עמדו בבסיס החלטת הקבינט לאשר את קיומם של טעמי חוץ וביטחון הדרושים להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, אף הם אינם רלוונטיים עוד.
בנוסף, בחוות הדעת שהוכנה על ידי המטה לביטחון לאומי הודגש האינטרס המצרי בגז הטבעי, ונטען כי "האינטרס המצרי בגז הטבעי הוא אפוא כפול: גז טבעי לצורכי יצור חשמל עבור המשק המצרי גופא, וגז טבעי למתקני ההנזלה הזרים שלחופי מצרים. מילוי צרכים מצרים אלה יכול להביא לחיזוק השלטון והיציבות במצרים, בעוד שאי-מילויים עלול להגביר את חוסר היציבות, על השלכותיו והגיאו-פוליטיות השליליות, לרבות ביחס לישראל". ברי לכל כי כעת נימוקים אלו אינם רלוונטיים עוד, ואינם יכולים להוסיף ולהצדיק את מתן הפטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים מטעמי חוץ וביטחון.
לצד כל זאת, לא ניתן שלא לציין כי לאור העובדה שמול חופי מצרים בוצעו חיפושים נרחבים, אשר הביאו לתגלית האמורה – עולה חשש כבד כי הטענות המקצועיות שהוצגו בחוות הדעת המקצועיות של המטה לביטחון לאומי ומשרד החוץ, הוגשו ללא ביסוס כראוי. נוכח הגילוי לא ניתן שלא לתהות מדוע נעדרו מחוות הדעת הערכות ומידע רלוונטיים באשר לחיפושים האינטנסיביים שנערכו באותה העת מול חופי מצרים, וביחס למאמציה של מצרים להשגת עצמאות אנרגטית.
מאחר ומתברר כי ביחס לנושא הכלכלי המשמעותי ביותר הניצב לפתחה של מדינת ישראל נפלו שגיאות בחוות הדעת של הגופים המקצועיים – נדרש בדק בית יסודי ומקיף, על מנת שמקבלי ההחלטות יוכלו לסמוך ידיהם על הגופים המקצועיים בנושאים כה חשובים ומהותיים.
גם מעבר לקושי הנובע כעת מהיעדרם של טעמי החוץ והביטחון, עולה קושי מהותי נוסף בתוכן המתווה עצמו. אחת הסיבות המרכזיות להקלות שקיבלו חברות הגז, הייתה המגבלות שעמדו בפני עסקאות ייצוא עם מצרים.
התנועה קוראת לראש הממשלה לעצור את מהלך אישור מתווה הגז הנוכחי, ולהורות על בחינה מחודשת ומעמיקה של העובדות החדשות והשפעתן על משק הגז בישראל ועל המתווה הרצוי. אישור המתווה בתצורתו הנוכחית, ייערך ללא תשתית עובדתית ראויה, וזאת בניגוד לכללי המשפט המנהלי ותוך פגיעה קשה בעתיד משק הגז הישראלי ובאמון הציבור.
לצד זאת קוראת התנועה לפתוח בבדיקה יסודית של הליך גיבוש חוות הדעת המקצועיות בנוגע לטעמי החוץ והביטחון שעמדו בבסיס המתווה שנועדו לאפשר את הענקת הפטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים.