איכות השלטון בפנייה ליועמ"ש לערוך בדיקה להפרות אשר נעשות בחברות המופרטות

איכות השלטון בפנייה ליועמ"ש לערוך בדיקה להפרות אשר נעשות בחברות המופרטות

י"ז באלול, תשע"ה 01/09/2015

התנועה לאיכות השלטון פנתה לעו"ד אבי ליכט, המשנה ליועמ"ש
בבקשה לקבל את חוו"ד על הצורך בקביעת צו אינטרסים, בעניינן של חברות מופרטות, אשר בהן האינטרסים החיוניים של המדינה מוגנים רק באמצעות מניית זהב. בנוסף מבקשת התנועה לערוך בדיקה יסודית לאלתר של ההפרות לכאורה שכבר בוצעו על ידי חברות אלו, שלאחריה יש להכריז על בטלותן של העסקאות והפעולות אשר בוצעו בניגוד לתנאי המנייה וללא אישור כנדרש.
התנועה לאיכות השלטון פנה תה ליועמ"ש בשל החשש להפרות תנאי המניה הגובר נוכח העובדות העולות ממידע שנמסר לבקשת התנועה מרשות החברות הממשלתיות. לפי מידע זה בעבר הוגשו על ידי החברות עשרות בקשות לחריגה מתנאי מניית הזהב. ואולם מגמה זו הלכה והצטמצמה עד שהחל משנת 2002 לא הוגשה ולו בקשה אחת – זאת למרות שאותן עסקאות ופעולות ממשיכות להתבצע בתדירות גבוהה.
במקרים רבים, גם לאחר קבלת החלטת הפרטה של חברה על ידי ועדת השרים לענייני הפרטה, נותר צורך להגן על אינטרסים חיוניים של המדינה בחברה המופרטת. לאחרונה אנו עדים להתפתחויות מדאיגות בחברות מופרטות אשר בהן האינטרסים החיוניים של המדינה מוגנים באמצעות מניית הזהב. ישנם חששות כבדים להפרות של תנאי מניות הזהב שנקבעו בחברות כיל וצים, אשר הינן החברות המופרטות היחידות שבהן האינטרסים החיוניים של המדינה מוגנים באמצעות מניות זהב ולא על ידי צו החברות הממשלתיות.
התנועה פרטה על הפרות מניית הזהב בכמה חברות. לעמדת התנועה, ישנו צורך דחוף ומיידי לפעול להגנת האינטרסים החיוניים של המדינה בחברות המופרטות בהן האינטרסים האמורים מוגנים רק באמצעות מניית זהב. הדרך הטובה ביותר להשלמת הגנה זו היא באמצעות הכרזה בצו כי למדינה יש אינטרסים חיוניים בחברות המופרטות. הכרזה זו מתבצעת מכוח חוק החברות הממשלתיות.
צו האינטרסים שייקבע צריך להעתיק את התנאים הקבועים גם עתה במניות הזהב הקבועות בתקנוני החברות, כך שהפגיעה הקניינית בהן תהיה מזערית. אולם עם זאת, ככל שימצא לאחר בדיקה מעמיקה כי יש צורך להוסיף תנאים חדשים על מנת להבטיח את הגנת האינטרסים של המדינה, יש לעשות זאת באופן מיידי.
יתרונותיו של צו האינטרסים נותנים מענה לחסרונותיה של מניית הזהב. כך למשל חוק החברות הממשלתיות מסמיך את השרים לקבוע בצו כי ימונה משקיף מטעם המדינה בישיבות הדירקטוריון, ובוועדותיו. במידה שראה המשקיף כי עומדת להתקבל החלטה בניגוד להוראות הצו, ניתן למנוע מן החברה לקבל את ההחלטה במשך 10 ימים. בנוסף, על מי שמפר את תנאי הצו ניתן להטיל עונשי מאסר בגובה שלוש שנים וכן קנסות כספיים כבדים. לבסוף, הצו אינו כלי תאגידי ואינו ניתן לשינוי ללא הסכמת המדינה באמצעות דיני התאגידים.
בנוסף, ובלי לגרוע מהצורך בקביעת צו אינטרסים, ישנו צורך דחוף לערוך בדיקה יסודית ומקיפה של חברות צים וכיל, זאת לאור הפעולות שביצוע חברות אלו בשנים האחרונות, המפרות לכאורה את תנאי מניית הזהב.