איכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח שלא להעניק היתר שליטה לחברת "Fosun" בפניקס חברה לביטוח בע"מ

איכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח שלא להעניק היתר שליטה לחברת "Fosun" בפניקס חברה לביטוח בע"מ

י"א בתשרי, תשע"ו 24/09/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון במשרד האוצר בקריאה להשתמש בסמכותה שלא לאשר את מכירת גרעין השליטה לחברת פוסון, ולחייב את מכירת המניות בדרך של הנפקה לציבור.
בחודשים האחרונים פורסם כי נחתמה עסקה בין חברת Fosun International Limited שנוסדה בסין, מייסדיה סינים ובמדינה ממוקם המטה שלה, ובין קבוצת דלק למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס. מאז חתימת העסקה בין הצדדים ההסכם מצוי בהליכי אישור המתחייבים מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים.
לעמדת התנועה, הענקת היתר השליטה לפוסון אינה עומד בקנה אחד עם טובת הציבור מכיוון שאין וודאות בדבר התאמתה לשלוט בפניקס. לפיכך, התנועה קוראת למפקחת שלא להעניק היתר שליטה לחברת פוסון בפניקס, ומנגד לחייב את מכירת השליטה בחברה בדרך של מכירת המניות לציבור הרחב באמצעות הבורסה.
ההגנה על אינטרס הציבור הינה מחויבות ראשונה במעלה של הרגולטור מכוח היותו "נאמן הציבור", וזו מחייבת הימנעות ממתן היתר שליטה ומניעת המשך העברת השליטה בכספי הציבור מיד ליד, בפרט לתאגיד סיני אשר יכולת הרגולטור להכפיפו לאסדרה מוטלת בספק. רק כך יוגשמו מטרות החוק ויובטח חוסנו של הגוף המוסדי וניהולו התקין כנדרש.