עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה למתן מסמכים הנוגעים לפרשת "קרקעות המלח"

עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה למתן מסמכים הנוגעים לפרשת "קרקעות המלח"

י"א בתשרי, תשע"ו, 24.9.15
התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירת חופש מידע לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד רשות מקרקעי ישראל בבקשה למתן צו אשר יחייב את רשות מקרקעי ישראל להעביר חומרים על פי חוק חופש המידע הנוגעים לפרשת קרקעות המלח.
התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד רשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת חומרים הנוגעים לקרקעות המלח בניהם כלל הסכמי ההרשאה התקפים ביחס לכל קרקע שמוחזקת ונעשה בה שימוש על-ידי חברות המלח; העתק הסדר החוב; חוזי חכירה; אישורים בגין תשלומים ועוד.
התנועה הגישה את העתירה לאחר בקשות חוזרות ונשנות מרשות מקרקעי ישראל לקבלת החומרים והתעלמותה הגורפת של הרשות מהפניות תוך שהיא רומסת ברגל גסה את חובותיה המנהליות ומפרה את הוראותיו הברורות והמפורשות של חוק חופש המידע.
טענת התנועה היא כי תופעה לפיה רשות ציבורית ממעלה ראשונה, בדמות רשות ממשלתית המחזיקה ב-93% ממקרקעי הציבור, מתייחסת לבקשה לפי חוק חופש המידע, באופן שאיננו תואם את הוראות החוק, אינה ראויה. מדובר בתופעה המהווה פגיעה בשלטון החוק, בכללי מנהל תקין ובחובות המוטלות על רשויות מנהליות.
התנועה מבקשת את המידע בכדי לאפשר לה ולציבור בכללותו לפקח אחר התנהלות פקידים בכירים בשירות המדינה ולהגן על האינטרסים של הציבור. מצב בו גוף מסחרי מחזיק בנכס ובמשאב של הציבור, מפר באופן חוזר ונשנה את ההסכם מכוחו מחזיק הוא בהם והרשות האמונה על ניהול הנכסים והמשאבים הציבוריים עומדת מן הצד ואינה עושה דבר, למרות התרעות חוזרות ונשנות, הינו בלתי תקין ובלתי סביר. מוטלת על הרשות – הגוף האמון על קרקעות הציבור – חובה חוקית ומוסרית למצות את הכלים העומדים לרשותה ולעמוד על זכויות הציבור בקרקע. יתר על כן, לציבור הזכות לדעת מה עושה הרשות הציבורית, האמונה על האינטרס הציבורי, למען אותה עמידה על זכויות הציבור בקרקע.
התנהלות זו מצד רשות מקרקעי ישראל הינה חוזרת ונשנית בכל הנוגע למסירת חומרים הנוגעים לפרשה זו. עוד תבקש העותרת לציין כי בהליך חופש מידע זה, אנו עומדים למעשה בפתחו של השער הראשון, אשר לאחריו ייתכן מאוד ותבקש התנועה לחלוף גם בשער השני שהוא הליך משפטי הנוגע למסמכים שיונחו בפניה- ועל כן גרירת הרגליים והעיכובים שיוצרות המשיבות במסירת המידע והמסמכים המבוקשים הינם בבחינת עיכובם של הליכים משפטיים אפשריים אשר עניינם טובת הציבור.