פנייה למבקר המדינה לפתיחה בחקירת אישורי הכניסה לרכבים פרטיים לרחבת הכותל

פנייה למבקר המדינה לפתיחה בחקירת אישורי הכניסה לרכבים פרטיים לרחבת הכותל

ט"ז תשרי, תשע"ו 29/09/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לקיום בדיקת האירועים ברחבת הכותל בהם ניתנו אישורי כניסה לרכבים פרטיים ללא כל הליך תקין. התנועה פנתה בנושא גם לשר לבטחון פנים ולממלא מקום המפכל בקריאה לפתוח בהליך בדיק ה ולמצות את הדין עם האחראים.
ערב ליום הכיפורים, התפרסמה באתר YNET כתבה אשר חשפה כי במהלך אירועי הסליחות אשר קדמו ליום הכיפורים ברחבת הכותל המערבי, ואשר במסגרתם פקדו את האזור עשרות אלפי מתפללים ומבקרים – רובם ככולם נאלצו לחנות בחניונים המרוחקים מרחבת הכותל – התירה המשטרה את כניסתו של רכב יוקרה מסוג קורבט לאתר עצמו, ולחניות השמורות אך ורק לבעלי אישורי כניסה מיוחדים.
בשנה החולפת הגדירה הקרן למורשת הכותל, לנוכח ביקורת ציבורית קשה הנוגעת לתנאים הפרוצים, קריטריונים לאישור חניה הנותנים עדיפות לנכים ובעלי מוגבלויות. נוסף על כך, הגדירו הקריטריונים כי גם אישורים אלו יוענקו במשורה, ובהתחשב באילוצי מקום פנוי באשר הרחבה אינה נדרשת לצרכי ביטחון.
על פי האמור בכתבה ועל פי תגובתה של הקרן למורשת הכותל המצוטטת בכתבה, הרכב המדובר לא אושר ולא ניתן לו כל היתר חנייה כנדרש על פי חוק. ככל שכך הדבר, הרי שמדובר בעצימת עיניים, לכאורה, של משטרת ישראל בדרגים הבכירים- או חמור מכך, של "יוזמה אישית" ובלתי חוקית של דרג השטח- אשר מן הראוי כי תבדק לעומק וכי יוסקו המסקנות המתבקשות.
המציאות הביטחונית בירושלים בימים אלו מורכבת ביותר, וברחבת הכותל המערבי בפרט. הוסף לכך את אווירת הימים הנוראים וחגי תשרי המביאים מאות אלפי מתפללים ומבקרים לרחבת הכותל המערבי, והנה מציאות נפיצה ביותר הדורשת הקפדה מדוקדקת על נהלי השמירה ואבטחת רחבת הכותל תוך הפגנת רגישות לצרכיהם של המתפללים השונים- ובייחוד אלו אשר הוגדרו זכויותיהם כבעלי אישורי כניסה מיוחדים, או בעלי נכויות וצרכים מיוחדים.
התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני השר לבטחון פנים וממלא מקום המפכ"ל את תמיהתה נוכח אישורו של רכב זה (וייתכן אף שרכבים נוספים אשר לא נתפסו בעין המצלמה), דווקא בימים טרופים אלו, המחייבים מן הסתם נוכחות ביטחונית מוגברת עוד יותר מהתקופה המקבילה בשנים עברו, ובוודאי שלא לנוכח העובדה כי בוודאי מבין עשרות אלפי הפוקדים את המתחם באותו הערב, נמצאו בעלי צרכים מיוחדים אשר היו זקוקים לאישור נכסף זה וייתכן ופניהם הושבו ריקם.
התנועה קוראת לגופים האמונים על השמירה על הביטחון ועל הסדר ברחבת הכותל המערבי למצות את הליך הבדיקה ולמצות את הדין עם הגורם אשר אישר על דעת עצמו את כניסתו של הרכב האמור בכתבה אל חניית הכותל בתאריך האמור.
התנועה קוראת למשטרת ישראל ולגופים הממונים לפעול לשם מיצוי הדין עם אלו אשר אחראים לתקרית המצערת, וכן לפעול לשם הקפדה יתירה על הכללים בהמשך.