איכות השלטון בפנייה למבקר המדינה לפרסם את הדוח על הרפורמה ברשות החשמל ולהציג עמדתו בפנייה הוועדה הדנה בנושא

איכות השלטון בפנייה למבקר המדינה לפרסם את הדוח על הרפורמה ברשות החשמל ולהציג עמדתו בפנייה הוועדה הדנה בנושא

ה' בחשוון, תשע"ו 18/10/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') למבקר המדינה בקריאת להציג את עמדת משרדו בסוגיית הרפורמה הצפויה ברשות החשמל בדיוני הוועדה המיוחדת בכנסת, וכן לפרסם בהקדם את דוח הביקורת בנושא עצמאות רשות החשמל.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא לפרסם בהקדם, ובטרם יושלמו הליכי החקיקה בעניין, את דוח הביקורת לעיל בנושא משק החשמל ועצמאות רשות החשמל. פניית התנועה למבקר מתרחשת כהמשך לפנייה קודמת בה פרשה התנועה בפני המבקר את נימוקי התנגדותה לרפורמה המתוכננת בחוק ההסדרים אשר תפגע באורח מהותי בעצמאותה של רשות החשמל. בהמשך, הועברה לתנועה פניית המבקר ליועמ"ש, בה הביע המבקר מורת רוח מן הניסיון להביא לשינוי כה משמעותי במסגרת חוק ההסדרים.
מיום הפנייה ליועמ"ש חלפו מעל חודשיים, ובעת הזו אנו ניצבים בשיאם של הדיונים בוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכנסת העוסקת בסוגיה.
בדיון הראשון בנושא שנערך בוועדה ביום 13.10.2015, ניכר כי בכוונת הממשלה להעביר את הרפורמה המוצעת במתכונתה הנוכחית, זו הצפויה לפגוע בעצמאות הרשות וממנה הסתייג, על פניו, המבקר. נקודת הזמן הנוכחית מכרעת עבור כל גורם שברצונו להשפיע על הליך החקיקה והרפורמה המוצעת; החשש, לפיו דוח המבקר בעניין עצמאות רשות החשמל וחיזוק הרגולטורים העצמאיים יהיה בבחינת "מעט מידי, מאוחר מידי", ממשי.
לכן, התנועה קוראת למבקר לפרסם בהקדם, ובטרם יושלמו הליכי החקיקה בעניין, את דוח הביקורת לעיל בנושא משק החשמל ועצמאות רשות החשמל. זאת, על מנת להעשיר את הדיון הציבורי המתנהל בימים אלה בחוות דעת מקצועית, עניינית ובלתי תלויה מצד גורם השם לנגד עיניו את תקינות התנהלות מוסדות השלטון וטובת הציבור- הוא מבקר המדינה. למצער, קוראת התנועה למבקר לפרסם את עיקרי דוח הביקורת דנן.
בנוסף, ומסיבות אלה, קוראת התנועה למבקר או למי מטעמו להציג את עמדת משרד המבקר בסוגיה בוערת זו בדיוני הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בכנסת.
לעמדת התנועה הרפורמה המוצעת תוביל לחיסול רשות החשמל בגלגולה הנוכחי- כרגולטור איכותי ומקצועי המנותק מתלות בגורמים פוליטיים; תפגום באיכות הרגולציה; תצמצם את הוודאות במשק ותעמוד בסתירה לסטנדרטים בינלאומיים. זאת, עקב הכפפתה המוסדית למשרד האנרגיה, הכפפת יו"ר הרשות המאוחדת לשר והכפפת שיקול דעתה של הרשות החשמל בקביעת תעריפים למדיניות השר.