קריאה לשרה שקד לצאת להגנתה של הרשות השופטת

קריאה לשרה שקד לצאת להגנתה של הרשות השופטת

י"ג בחשון, תשע"ו 26/10/2015
התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום (יום ב') בקריאה לשרת המשפטים איילת שקד, לצאת להגנתו של בית המשפט, ולפעול לשם שיקום כבודו אשר הושם למרמס בידיהם של נבחרי ציבור חסרי אחריות ונטולי ממלכתיות, אשר בדבריהם הנמהרים לא השגיחו בהשלכות הקשות של התבטאויותיהם.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ב') לשרת המשפטים איילת שקד לפעול לחיזוק וביצור מעמדו של בית המשפט בישראל, ושל הרשות השופטת כולה, כאחת מ-3 רשויות השלטון במדינת ישראל, אשר תוכל לעמוד כרשות חזקה, עצמאית ונפרדת, ולהמשיך בתפקידה החשוב במארג האיזונים והבלמים במדינת ישראל.
דומה כי נפרצו כל חרצובות הלשון, וכי אין עוד הדוברים משגיחים בדבריהם. כך אנו עדים לקריאות חמורות כנגד שופטים מכהנים, ונגד מוסד השפיטה בישראל ובית המשפט העליון בשבתו כבג"צ.חמור בכך, בהשלכות דברים אלו על הציבור בישראל- על גווניו ורבדיו.
ביטויים קשים אלו כנגד השופטים, אשר מזכירים לעיתים אמירות הנשמעות על ידי שחקני כדורגל בסוף משחקים, מביאים לכדי הידרדרות השיח הציבורי, ביזוי כבודו ומעמדו של בית המשפט ושופטיו, השמעת איומים מרומזים ומפורשים ברשתות החברתיות ואף לאבדן אמון מוחלט של הציבור בישראל בנבחריו אשר בוחרים בלשון שאינה ראויה ואינה מכבדת את תפקידם ומעמדם.
סכנה נוספת, הינה הכרסום המתמשך בסמכותו ובמעמדו של בית המשפט בישראל, ושל הרשות השופטת ככלל, דבר העלול להוביל (וייתכן וכבר הוביל) לפגיעה חמורה ביותר בעקרון הפרדת הרשויות במדינת ישראל – שהוא מאבני היסוד של שיטת המשטר הדמוקרטית במדינה – ולפריצה מוחלטת של מארג האיזונים והבלמים העדין שעליו נשענת שיטת המשטר הנהוגה במדינתנו, ואשר מבטיחה את השמירה על הדמוקרטיה ועל חירותם של הפרט והכלל.
במצב עניינים זה חשוב לעין ערוך כי שרת המשפטים תשמיע קולה ותצא להגנתה של הרשות השופטת, של בתי המשפט, שופטיו ועובדיו. אין ספק כי קריאה נחרצת וחדה של מי שאמונה בתפקידה על כלל מערכת בתי המשפט ובתי הדין בישראל, תהווה תמרור אזהרה לכל אלו אשר יחפצו בעתיד לבוא להשתלח בבית המשפט ובשופטיו.
במדינת ישראל, שהיא מדינת חוק דמוקרטית, ובה ביקורת כלפי השלטון על רשויותיו השונות הינה ביקורת רצויה וברוכה, אין מקום לביטויים מסוג אלו כלפי בית המשפט המבצע תפקידו נאמנה. אמירות אלו פוגעות פגיעה אנושה במערכת השלטונית כולה.