קריאה להקמת בדיקת כשל אירועי הסופה ביחס לטיפולה של חברת החשמל בנזקי מזג האויר

קריאה להקמת בדיקת כשל אירועי הסופה ביחס לטיפולה של חברת החשמל בנזקי מזג האויר

י"ד בחשון, תשע"ו 27/10/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה ומנהל רשות החברות הממשלתיות בקריאה לפתוח בבדיקה כשל אירועי הסופה הקצרה וטיפול חברת החשמל בנזקיה, על מנת למצות את הפרשה ולהבטיח כי המענה שתספק חברת החשמל במקרה החירום הבא יהיה יעיל, מהיר ומיטבי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה, יוסף שפירא ומנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב בעקבות מחדל טיפול חברת החשמל בהשפעות נזקי מזג האויר אשר הובילו לניתוקם של עשרות אלפי בתי אב מחשמל
הסופה הקצרה והעוצמתית שהכתה בשמי ישראל לפני כשלושה ימים, הובילה לניתוקם של עשרות אלפי בתי אב מחשמל, והותירה אותם משך יממות ארוכות חסרי אונים ובעלטה. המחדל האמור מתבטא בטיפול איטי ובלתי יעיל לכאורה של חברת החשמל בתקלות המרובות. כך, כיממה לאחר הסופה כ-60 אלף איש ואישה עדיין היו מנותקים מרשת החשמל. עיכוב זה בטיפול נגרם בין היתר, לפי הדיווחים, בשל "שביתה איטלקית" בה פתחו עובדי חברת החשמל בהנחיית ועד העובדים, אשר האטה את הטיפול התקלות.
יו"ר חברת החשמל, מר יפתח רון טל, הודיע על הקמת ועדת חקירה משותפת עם משרד האנרגיה והתשתיות הלאומיות לבחינת אירועי הסופה, לאור ההכרה בכשלים הקשים שאירעו. יחד עם זאת, לעמדת התנועה, בדיקה פנימית של חברת החשמל אינה מספקת במקרה זה. מדובר במקרה חריג וחמור בהיקפו, וחיוני להבטיח כי הוא לא יקרה בשנית.
לשם כך נדרשת ביקורת מקיפה על-ידי גורמים חיצוניים אשר תבחן את התנהלות כלל הגורמים הממונים הרלוונטיים בפרשה ותספק המלצות וממצאים להמשך.
נוכח הדברים, קוראת התנועה לפתוח בבדיקה כשל אירועי הסופה הקצרה וטיפול חברת החשמל בנזקיה, בין אם ביקורת זו תיערך על-ידי הרשות לחברות ממשלתיות ובין אם על-ידי משרד מבקר המדינה, על מנת למצות את הפרשה ולהבטיח כי המענה שתספק חברת החשמל במקרה החירום הבא יהיה יעיל, מהיר ומיטבי. זאת, מבלי לפגוע בבדק הבית הפנימי שתערוך חברת החשמל במסגרת נפרדת.