הערות התנועה למען איכות השלטון בישראל בנוגע לפרק ח' (הקמת רשות החשמל) בתזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016

הערות התנועה למען איכות השלטון בישראל בנוגע לפרק ח' (הקמת רשות החשמל) בתזכיר חוק התכנית הכלכלית לשנים 2015 ו-2016

30.10.2015
התנועה לאיכות השלטון העבירה לחברי הוועדה המיוחדת אשר תדון בעניין הקמת רשות החשמל המאוחדת במסגרת חוק ההסדרים. מטיוטת הצעת תקציב המדינה לשנים 2015/16 – שינויים מבניים בשבועות האחרונים עולה כי מוצע להקים במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים רשות חשמל מאוחדת אשר תמזג את מינהל החשמל והרשות לשירותים ציבוריים – חשמל לגוף אחד.
לעמדת התנועה, הרפורמה המוצעת תוביל לפגיעה מהותית במעמדה העצמאי של רשות החשמל – הן עקב הכפפתה המוסדית למשרד האנרגיה; הן עקב הכפפתו האישית של יו"ר רשות החשמל המאוחדת לשר האנרגיה; והן עקב הכפפת שיקול דעתה של רשות החשמל המאוחדת בקביעת תעריפים למדיניות השר.
פגיעה זו תפגום באיכותה של הרגולציה על משק החשמל עקב התלות בגורם פוליטי; תצמצם את מידת הוודאות והמהימנות השוררת במשק זה החיונית במיוחד במשק החשמל אשר נשלט על ידי מונופול ממשלתי; תהווה פתח להשפעה פסולה של שיקולים פוליטיים זרים, חלף השיקולים המקצועיים שעניינם קידום ההגנה על אינטרס הצרכנים; ותעמוד בסתירה לאמות המידה הבינלאומיות המקובלות במדינות המערביות שמדינת ישראל מבקשת להשתוות להן.
אשר על כן, התנועה מתנגדת להסדר המוצע לגופו של עניין, ולצד זאת מתנגדת אף לניסיון להעבירו בכנסת באמצעות חוק ההסדרים. לעמדת התנועה, אין מקום להעביר באמצעות חוק ההסדרים רפורמה מבנית מהותית שהינה נעדרת משמעות תקציבית, ואינה בעלת דחיפות מיוחדת.