איכות השלטון בקריאה דחופה לבנימין נתניהו בתפקידו כשר הכלכלה לחדול מהפעולות להענקת פטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים

איכות השלטון בקריאה דחופה לבנימין נתניהו בתפקידו כשר הכלכלה לחדול מהפעולות להענקת פטור לחברות הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים

08.11.2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה בקריאה דחופה לראש הממשלה בכהונתו גם כשר הכלכלה להמנע מקידום ההליכים שתכליתן הענקת פטור לחברות דלק ונובל אנרג'י בהתאם להוראת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים.
מר נתניהו אינו מוסמך, בכובעו כממלא מקום זמני של שר הכלכלה, לקבל החלטות הרות גורל ובלתי הפיכות כהפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים במטרה לפטור את חברות הגז מתחולתו. כמו כן, מר נתניהו אף אינו מוסמך לקבל החלטה מעין זו בעודו מכהן כשר הכלכלה שעה שהוא מכהן במקביל כראש ממשלת ישראל. לצד האמור, חוששת התנועה כי ראש הממשלה מגיע להליך ההתייעצות לאחר שכבר גמר בדעתו לאשר את מתווה הגז ועל כן אין ביכולתו לערוך את הליך ההתייעצות בלב פתוח ובנפש חפצה כמתחייב בדין.
לעמדת התנועה, על ראש הממשלה להימנע מביצוע פעולות שתכליתן הענקת הפטור מכוח סעיף 52 לחוק – זאת מכוח הוראות חוק יסוד: הממשלה, חוק ההגבלים העסקיים, וכללי המשפט הציבורי כפי שנקבעו בפסיקה.
ראשית, סעיף 15 לחוק יסוד: הממשלה קובע כי תחילת כהונה של שר בממשלה מחייבת את אישור הכנסת. לאור העובדה כי אישור הכנסת לא ניתן עד כה, הרי שמר נתניהו משתמש כיום כממלא מקום בלבד לשר הכלכלה, בהתאם להוראות חוק יסוד: הממשלה.
נוכח העובדה כי מר נתניהו מחזיק כעת בסמכויות שר הכלכלה באופן זמני וארעי, לתקופה שאינה עולה על שלושה חודשים, הוא אינו מוסמך לקבל בתקופה זו החלטות הרות-גורל ובלתי הפיכות כדוגמת הענקת פטור ארוך-שנים להגבל עסקי מהוראות חוק ההגבלים העסקיים. קבלת החלטה מעין זו תהווה עקיפה אסורה של הכנסת שמכוח אמונה בלבד מכהנים חברי הממשלה.
לצד זאת, אף אם יתקבל אישור הכנסת לכהונתו של מר נתניהו כשר הכלכלה, הרי שהוא אינו מוסמך להחליט על הפעלת סעיף 52 לחוק בעודו מכהן במקביל כראש ממשלת ישראל. בהקשר זה, יש להזכיר את ההליך שמתנהל בימים אלו בפני בג"ץ בעניין יש עתיד, במסגרתו העירו השופטים במהלך הדיון כי ראש הממשלה אינו יכול לכהן עוד כשר נוסף, וכי מצב בו ראש הממשלה מכהן כשר מנוגד לכאורה את הוראות חוק יסוד: הממשלה.
שנית, הפעלת סעיף 52 אפשרית רק לאחר שבוססו טעמי מדיניות חוץ וביטחון אשר יצדיקו את הענקת הפטור מהוראות חוק ההגבלים העסקיים. ואולם, בנסיבות העניין לא מתקיימים טעמי ביטחון או מדיניות חוץ שעשויים להצדיק את הפעלת סעיף 52 לחוק.
שלישית, לאור הצהרות ראש הממשלה בתקשורת ובפורומים אחרים בתקופה האחרונה, לפיהן בכוונתו לפעול במהירות ובנחישות על מנת שמתווה הגז יאושר בהקדם האפשרי – נראה כי אין ביכולתו לקיים את הליך ההתייעצות בנפש חפצה וללא דעה מוקדמת.